A fapadosok már csak egymás kárára terjeszkedhetnek

2006.01.04. 13:45
Csak akkor növekedhetnek tovább a fapados légitársaságok, ha valamelyikük tönkremegy - áll egy most nyilvánosságra hozott brit jelentésben. A piac ugyanis telített, túl sok cég ajánl utakat ahhoz, hogy mindegyik sikeres legyen.
Az európai olcsó jegyes légitársaságok elérték a piaci terjeszkedés lehetséges határát, és már csak akkor növekedhetnek tovább, ha valamelyikük elbukik, áll az egyik vezető londoni gazdasági folyóirat elemzésében, amely szerint az árháború az utazási luxus minimumra csökkentésére kényszeríti a cégeket.

A CNBC European Business - a CNBC Europe gazdasági-pénzügyi tévécsatorna érdekeltségébe tartozó londoni gazdaságpolitikai folyóirat - januári kiadásának elemzése szerint Európában ma már "túl sok légitársaság túl sok repülőgépe kínál túl sok útvonalon túl sok férőhelyet" ahhoz, hogy mindegyikük sikeres lehessen.

Indulás előtti csőd

A magazin szerint a helyzetet jellemzi például a londoni Luton repülőtérre települt, Now nevű fapados légitársaság, amely még azelőtt csődbe ment, hogy egyetlen útvonalon egyetlen repülést végrehajtott volna. A német V-Bird júliusban még büszkén jelentette be új járatának indítását Svédország és Németország között, októberre pedig már tönkre is ment.

Az elemzés szerint a brit easyJet, az egyik legnagyobb olcsó jegyes légitársaság azok között van, amelyeknek a fennmaradására számítani lehet. A társaság használta repülőterek közelebb vannak a városközpontokhoz, mint a fő vetélytárs, a Ryanair célállomásai, az easyJetnek van egy értékes leszállási joga a londoni Gatwick repülőtéren - amelyhez a British Airways által levetett olcsó jegyes társaság, a Go felvásárlásával jutott hozzá -, és tavaly a első kilenc hónapban 29,5 millió utast szállított.

A Ryanairrel saját becslései szerint 35 millióan utaztak 2005-ben - ez több, mint amennyit a British Airways globális hálózatán fuvarozott tavaly -, és 2012-re a 70 milliós utasforgalom elérése a cél. Ilyen hatalmas növekedést azonban nem lehet már csupán a British Airways hazai pályán való lekörözésével elérni; ehhez az kell, hogy más olcsó jegyes légitársaságok elbukjanak, áll a CNBC European Business elemzésében.

Versenyben

A magazin "a versenyben lévő legkisebbek egyikeként" említi a magyar-lengyel Wizz Airt, amely 17 európai célállomásra repül. Az útvonalhálózatnál is fontosabb, hogy a cég 20 millió eurós tőkeinjekciót kapott az Indigo Partners légügyi befektetési társaságtól, egy olyan egyezség alapján, amely tervbe vette további 20 millió eurós társfinanszírozás felhajtását európai magánbefektetőktől, áll az elemzésben. A légitársaságok közötti árháború nem az utasok kényelmének növekedését szolgálja, és a helyzet nem is fog javulni. A Ryanair legújabb gépein már nincs hátradönthető ülés, napellenző az ablakokon, ülészseb és fejtámasz.

A cégek jövőjét jelentős részben az üzemanyagárak határozzák meg. Egyes vállalatok fedezeti ügyletekkel a piaci ár alatt tudták tartani üzemanyag-költségeiket, de ezek a konstrukciók lassan kifutnak. Ebben a helyzetben az egyetlen megoldás: mind jobban csökkenteni a súlyt és a luxust, egyáltalán bármit, "ami több, mint egy emberi test elszállítása A-ból B-be", áll a brit gazdasági magazin cikkében.