További Magyar cikkek
A CNBC European Business - a CNBC Europe gazdasági-pénzügyi tévécsatorna érdekeltségébe tartozó londoni gazdaságpolitikai folyóirat - januári kiadásának elemzése szerint Európában ma már "túl sok légitársaság túl sok repülőgépe kínál túl sok útvonalon túl sok férőhelyet" ahhoz, hogy mindegyikük sikeres lehessen.
Indulás előtti csőd
A magazin szerint a helyzetet jellemzi például a londoni Luton repülőtérre települt, Now nevű fapados légitársaság, amely még azelőtt csődbe ment, hogy egyetlen útvonalon egyetlen repülést végrehajtott volna. A német V-Bird júliusban még büszkén jelentette be új járatának indítását Svédország és Németország között, októberre pedig már tönkre is ment.
Az elemzés szerint a brit easyJet, az egyik legnagyobb olcsó jegyes légitársaság azok között van, amelyeknek a fennmaradására számítani lehet. A társaság használta repülőterek közelebb vannak a városközpontokhoz, mint a fő vetélytárs, a Ryanair célállomásai, az easyJetnek van egy értékes leszállási joga a londoni Gatwick repülőtéren - amelyhez a British Airways által levetett olcsó jegyes társaság, a Go felvásárlásával jutott hozzá -, és tavaly a első kilenc hónapban 29,5 millió utast szállított.
A Ryanairrel saját becslései szerint 35 millióan utaztak 2005-ben - ez több, mint amennyit a British Airways globális hálózatán fuvarozott tavaly -, és 2012-re a 70 milliós utasforgalom elérése a cél. Ilyen hatalmas növekedést azonban nem lehet már csupán a British Airways hazai pályán való lekörözésével elérni; ehhez az kell, hogy más olcsó jegyes légitársaságok elbukjanak, áll a CNBC European Business elemzésében.
Versenyben
A magazin "a versenyben lévő legkisebbek egyikeként" említi a magyar-lengyel Wizz Airt, amely 17 európai célállomásra repül. Az útvonalhálózatnál is fontosabb, hogy a cég 20 millió eurós tőkeinjekciót kapott az Indigo Partners légügyi befektetési társaságtól, egy olyan egyezség alapján, amely tervbe vette további 20 millió eurós társfinanszírozás felhajtását európai magánbefektetőktől, áll az elemzésben. A légitársaságok közötti árháború nem az utasok kényelmének növekedését szolgálja, és a helyzet nem is fog javulni. A Ryanair legújabb gépein már nincs hátradönthető ülés, napellenző az ablakokon, ülészseb és fejtámasz.
A cégek jövőjét jelentős részben az üzemanyagárak határozzák meg. Egyes vállalatok fedezeti ügyletekkel a piaci ár alatt tudták tartani üzemanyag-költségeiket, de ezek a konstrukciók lassan kifutnak. Ebben a helyzetben az egyetlen megoldás: mind jobban csökkenteni a súlyt és a luxust, egyáltalán bármit, "ami több, mint egy emberi test elszállítása A-ból B-be", áll a brit gazdasági magazin cikkében.