"A fogyasztókkal szemben, elsősorban a minőségi kifogások intézése során, jogszabályba ütköző magatartást tanúsító cégek, kereskedők nevét, valamint a velük szemben felmerült panaszokat tesszük közzé a FEOSZ honlapján. Eddig a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) honlapján lehetett megtalálni az érintett gazdasági társaságok nevét, februártól a lista a www.feosz.hu honlapján is elérhető lesz" - mondta sajtótájékoztatón Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke kedden Budapesten. Baramovszky egyben a fogyasztóvédelmi ügyekben alternatív vitarendező fórumként működő Budapesti Békéltető Testület (BBT) elnöke is.
Kiszolgáltatottak vagyunk
Baranovszky György szerint a fogyasztók kiszolgáltatott helyzetben vannak, az információk áramlása akadályokba ütközik, így a megyei fogyasztóvédelmi hatóságok honlapján még mindig nem találhatóak meg a fogyasztóvédők által határozatban elmarasztalt cégekről szóló információk.
A testület elnöke a BBT munkájáról elmondta: az elmúlt években jelentősen nőtt a panaszos ügyek száma, míg 2002-ben 211 panasz érkezett a Budapesti Békéltető Testülethez, addig 2005-ben már közel hétszáz üggyel foglalkoztak. A panaszok közel kétharmada (434) ügydöntő határozattal fejeződött be, az ügyek felében a fogyasztók számára kielégítő megoldás született. Közölte: amennyiben a döntés egyezséggel vagy kötelezéssel zárul a határozat ugyanolyan erővel bír, mint egy jogerős bírósági ítélet. Ajánlás esetén, ha a gazdálkodó szervezet nem teljesíti a határozatban leírtakat, a cég neve nyilvánosságra kerül. Múlt évben közel 180 esetben fordultak a nyilvánossághoz.
Az ajtók miatt
Horváth György, a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elnökhelyettese a panaszok okait elemezve elmondta: különösen az építőipari szolgáltatásokra, ezen belül a nyílászárók beépítésére, illetve az új épületekkel kapcsolatos szavatossági problémákra, a pénzügyi, biztosítási szolgáltatásokra, egyes műszaki cikkek javítására érkezett jelentős számú panasz. A testülethez benyújtott ügyek egyharmada a termékek szavatosságával volt kapcsolatos, a legtöbben a márkás sportcipők nem megfelelő minősége miatt reklamáltak - mondta Horváth György.