Elhalaszt, leállít, kirúg, reklámba menekül
Várhatóan minden második vállalat idei árbevétele elmarad a tervezettől. A felmérés alapján az építőipar és a feldolgozóipar kedvezőtlenebb helyzetben van, mint a szolgáltatási szektor: elsősorban az exportorientált nagy cégeknél erős a válság negatív hatása.
A forgalom visszaesése főként a járműiparban (beleértve a beszállítókat is), valamint az építőiparban jelentős. Ezekben az ágazatokban a cégek 91, illetve 84 százaléka számolt be kedvezőtlen vagy nagyon kedvezőtlen árbevétel-alakulásról. A kilátások sem sokkal jobbak: jövőre az exportálók 55 százaléka számít csökkenő árbevételre, sőt 14 százalékuk erőteljes visszaeséstől tart.
Jelenleg a vállalatok háromötödének kell vállalnia a nyárinál rosszabb finanszírozási feltételeket. Az ingatlanszektor válsága pedig kiemelten sújtja az építőipart: ott ez az arány 87 százalék. Pénzügyi stabilitásuk érdekében a vállalatok elsősorban költségcsökkentő intézkedésekkel reagáltak a helyzetre, ám ez nem mindig elég.
Létszámcsökkentést már a cégek negyede fontolgat, ezenkívül 12 százalékuk csökkentett munkaidőben vagy kényszer-szabadságoltatásban gondolkodik. E két megoldás a járműiparban és az elektrotechnikában a társaságok többségére jellemző.
Mindez a beruházási tevékenységet is hátrányosan érinti. Egyelőre a többség csak elhalasztja a tervbe vett fejlesztéseket vagy azok volumenét csökkenti; véglegesen csupán néhányan álltak el az invesztíciótól. A válságra sok cég a marketing- és értékesítési tevékenység bővítésével, új piacok és üzleti tevékenységek feltárásával, illetve innovatív termékek piacra vitelével reagált, míg az áremelést szinte egyáltalán nem tekintik megoldásnak.