További Magyar cikkek
Fapadosok lendülete
Az év végén ötven olyan légitársaság üzemelt Ferihegyen, mely menetrendszerinti járatokat indított, Budapestről 100 városban lehet eljutni közvetlenül. A Budapest Airport számításai szerint 2005-ben 7,7 millió utas fordul majd meg a Ferihegyen, ebből 1,6 millió fapados cégekkel fog utazni.
Szakértők szerint több oka lehet az ekkora mértékű növekedésnek. Egyrészt a gazdasági helyzet és az EU tagság is kedvezően befolyásolja a fejlődést. Ezen kívül általánosságban is elmondható, hogy globálisan fejlődik a légiközlekedés ipara, a 2001. szeptember 11-ét követő óriási visszaesés után. A legnagyobb lökést azonban a fapados társaságok megjelenése okozta, hiszen ezek alapjaiban változtatták meg a légiközlekedést.
Kevés a hely
Ahhoz, hogy ekkora számú utast kiszolgáljanak, fejleszteni kell a repülőteret, illetve bővíteni kell a kapacitását. A Budapest Airport először a Ferihegy 1-es terminált építi át, ezt nyár elején valószínűleg át is adják a forgalomnak. Néhány éven belül pedig a tervek szerint átadják a 2C terminált is.
Az 1-es terminál átépítése 2004 őszén kezdődött, és átadása után 2,5 millió utas fogadására lesz képes. A tervek szerint elsősorban a fapados légitársaságokat fogja kiszolgálni. Az utasok fogadására egy nagyobb kapacitású, 750 férőhelyes parkolót is kialakítanak. A most meglévő terminálok összesen nyolcmillió utast képes kiszolgálni évente, a 2A 2 millió, a 2B 3,5 millió utaskapacitással rendelkezik.
Turisták és pénz
Az új terminál évente kilencszázezer új turistát jelent majd, ami a Magyar Turizmus Rt. számításai szerint 216 millió forint közvetlen turisztika bevételt jelent Magyarországnak. A Budapest Airport tájékoztatása szerint a fejlesztéseket önerőből, állami támogatás és hitel nélkül valósítják meg.
A Budapest Airport szerint a forgalom növekedése a mostani fejlődést alapul véve 2009-re újra megtelítheti Ferihegyet, ezért kell a 2C terminált üzembe állítani. Ennek megvalósíthatósági tanulmánya 2005 nyarára készül el.
Nehéz odajutni
Már most súlyos gondokat okot a repülőtér megközelítése az utasoknak. Ha valóban a szakemberek számításai szerint nő majd az utaslétszám, akkor még nehezebbé válhat a közlekedés. Európában a nagyobb, többmilliós évi forgalmat lebonyolító reptereken megoldott a kötöttpályás kapcsolat. Budapesten azonban csak busszal, taxival vagy autóval lehet elérni a repülőteret. Erre azonban még nincsenek kész tervek.
Az ígéretek szerint 2006-ra elkészül az M0-ás körgyűrű Vecsést és Ecsert összekötő része, mely így a repülőtér közelében halad majd, és megkönnyíti a megközelítést.