Negyedik terminált nyitnának Ferihegyen

2005.04.18. 16:11
Nyárra készül el a ferihegyi 1-es terminál, mely főként a fapados légitársaságok utasait fogja kiszolgálni. A Budapest Airport megkezdte a Ferihegy 2C terminál kialakításának előkészületeit. Megoldatlan probléma a repülőtéri közlekedés, az utasok számának várható növekedése ugyanis egyre nagyobb nehézséget okoz.
Rekordütemben nőtt tavaly a Budapest Airport forgalma, jóval nagyobb mértékben, mint az európai átlag. Míg az európai repterek utasforgalma kilenc százalékos bővülést mutatnak, addig Budapesten 28,6 százalékkal többen utaztak repülővel, mint egy évvel korábban. Ferihegyen tavaly 6,5 millió utas fordult meg, ebből egymillió utazott fapados légitársasággal.

Fapadosok lendülete

Az év végén ötven olyan légitársaság üzemelt Ferihegyen, mely menetrendszerinti járatokat indított, Budapestről 100 városban lehet eljutni közvetlenül. A Budapest Airport számításai szerint 2005-ben 7,7 millió utas fordul majd meg a Ferihegyen, ebből 1,6 millió fapados cégekkel fog utazni.

Szakértők szerint több oka lehet az ekkora mértékű növekedésnek. Egyrészt a gazdasági helyzet és az EU tagság is kedvezően befolyásolja a fejlődést. Ezen kívül általánosságban is elmondható, hogy globálisan fejlődik a légiközlekedés ipara, a 2001. szeptember 11-ét követő óriási visszaesés után. A legnagyobb lökést azonban a fapados társaságok megjelenése okozta, hiszen ezek alapjaiban változtatták meg a légiközlekedést.

Kevés a hely

Ahhoz, hogy ekkora számú utast kiszolgáljanak, fejleszteni kell a repülőteret, illetve bővíteni kell a kapacitását. A Budapest Airport először a Ferihegy 1-es terminált építi át, ezt nyár elején valószínűleg át is adják a forgalomnak. Néhány éven belül pedig a tervek szerint átadják a 2C terminált is.

Az 1-es terminál átépítése 2004 őszén kezdődött, és átadása után 2,5 millió utas fogadására lesz képes. A tervek szerint elsősorban a fapados légitársaságokat fogja kiszolgálni. Az utasok fogadására egy nagyobb kapacitású, 750 férőhelyes parkolót is kialakítanak. A most meglévő terminálok összesen nyolcmillió utast képes kiszolgálni évente, a 2A 2 millió, a 2B 3,5 millió utaskapacitással rendelkezik.

Turisták és pénz

Az új terminál évente kilencszázezer új turistát jelent majd, ami a Magyar Turizmus Rt. számításai szerint 216 millió forint közvetlen turisztika bevételt jelent Magyarországnak. A Budapest Airport tájékoztatása szerint a fejlesztéseket önerőből, állami támogatás és hitel nélkül valósítják meg.

A Budapest Airport szerint a forgalom növekedése a mostani fejlődést alapul véve 2009-re újra megtelítheti Ferihegyet, ezért kell a 2C terminált üzembe állítani. Ennek megvalósíthatósági tanulmánya 2005 nyarára készül el.

Nehéz odajutni

Már most súlyos gondokat okot a repülőtér megközelítése az utasoknak. Ha valóban a szakemberek számításai szerint nő majd az utaslétszám, akkor még nehezebbé válhat a közlekedés. Európában a nagyobb, többmilliós évi forgalmat lebonyolító reptereken megoldott a kötöttpályás kapcsolat. Budapesten azonban csak busszal, taxival vagy autóval lehet elérni a repülőteret. Erre azonban még nincsenek kész tervek.

Az ígéretek szerint 2006-ra elkészül az M0-ás körgyűrű Vecsést és Ecsert összekötő része, mely így a repülőtér közelében halad majd, és megkönnyíti a megközelítést.