További Magyar cikkek
Aláírta a Budapest Airport 75 százalék mínusz 1 szavazatot érő, tavaly privatizált részvécsomagjának eladásáról szóló szerződést a tulajdonos, eredetileg angol, tavaly a spanyol Ferrovial által felvásárolt BAA és a német Hochtief. A németek 1,9 milliárd eurót, azaz a mai, 246,50 forint körüli bankközi piacon élő árfolyammal számolva 467,4 milliárd forintot fizetnek. Ez nem csak a korábbi saját, a privatizációs pályázaton 2005 őszén a második helyre elégséges Hochtief ajánlatnál - 406 milliárd forint - de az akkori győztes, 464,535 milliárd forintnál is jobb valamivel. Persze, figyelembe kell venni az árfolyamváltozást: de 2005 decemberében, a privatizációs szerződés aláírásakor 253 forint volt az euró, ha ma is gyengébb lenne az árfolyam, az 1,9 milliárdos összeg 480 milliárdnál is többet érne forintban.
A privatizációs szerződés értelmében a tulajdonosváltáshoz szükséges az ÁPV Zrt. jóváhagyása, melyet az állam értelemszerűen a privatizációs pályázatban foglalt feltételek, egyebek között a fejlesztésekre vállalt kötelezettségek teljesítése esetén ad meg. A kormány, illetve aztán képviseletében az ÁPV a jóváhagyást áprilisban megadta, így az elmúlt egy hónapban már csak a feleknek kellett egyeztetnie a tranzakció lebonyolítását. A Hochtief közleménye szerint a vételárat két részletben fizetik meg, az első a tranzakció 10-14 napon belül várt zárásakor, a második 2011-ben esedékes.
Az árral kapcsolatos fenti fejtegetésünk ellenére a Hochtief közleményében azt hangsúlyozza: vételár értéke hozzávetőlegesen megegyezik az általuk a privatizációs folyamat során ajánlott értékkel, figyelembe véve a repülőtér folyamatos növekedési kilátásait, a privatizáció óta végrehajtott átszervezéseket, az optimalizált tőkebefektetési tervet és a megnövekedett tőkehatékonyságot.
A spanyolok kimaradtak
Az Index információi szerint a reptér irányításában már több mint egy hónapja meghatározó szerepet játszanak a német befektetők képviselői, a vétel lebonyolítása után pedig minden bizonnyal formálisan is lecserélik a jelenlegi, angol vezetést.
Ennek lehetősége elméletileg egyszer már felmerülhetett volna: a privatizáció lezárását követően szinte azonnal szárnyra kaptak előbb cáfolt, majd valósnak bizonyult hírek arról, hogy az angol BAA-t felvásárolja a spanyol Ferrovial. A spanyolok azonban leginkább a BAA angol érdekeltségeire, egyebek között a reptérportfolió ékkövének minősülő londoni Heathrow-ra vágytak, és tulajdonszerzésük után döntöttek több, Nagy-Britannián kívüli reptér, így Ferihegy eladásáról is.