Franzberg lesz-e Ferihegy?

2006.10.12. 13:50
Továbbra sem kommentálja a reptér eladásról szóló híreket a Budapest Airport, pedig a Reuters szerint tíz napon belül megállapodás születhet Ferihegy eladásáról.

A spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport várhatóan tíz napon belül megköti a szerződést a Budapest Airport - a Ferihegyi repülőtér - eladásáról a német Hochtief építőipari vállalattal, jelentette a Reuters hírügynökségre hivatkozva az MTI. A Reuters az ügylethez közel álló forrásra hivatkozva közölte a hírt.

Ugyanazt tudjuk mondani, amit korábban: a híreket médiaspekulációnak tekintjük, amit nem kommentálunk - mondta az Indexnek Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője. Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. szóvivője is úgy nyilatkozott megkeresésünkre: nem tud arról, hogy a vagyonkezelőt megkeresték volna egy esetleges tranzakció engedélyezése ügyében, noha erre a privatizációs szerződés értelmében szükség van. Ugyanakkor jelezte: az ÁPV bevonása nélkül is megállapodhatnak a felek, a vagyonkezelő szerepe csak egy esetleges megállapodás létrejötte esetén aktualizálódik.

Harmadszor cserélne gazdát

Forgalmi adatok
A budapesti repülőtéren 841 031 utas fordult meg idén szeptemberben, 2,3 százalékkal, 18 861 utassal több, mint egy évvel korábban. A szeptember 31-ét megelőző 12 hónapban mindösszesen 8,277 millió utast szolgált ki a Budapest Airport, ami 7,2 százalékkal haladja meg az azt megelőző időszakban mértet - közölte csütörtökön a BA. 2006 kilencedik hónapjában 197 433-en közlekedtek valamelyik diszkont-légitársasággal, ami 4,1 százalékkal kevesebb, minit 2005 szeptemberében. Ugyanakkor az elmúlt 12 hónapban 2,9 százalékkal nőtt a diszkontutasok száma Ferihegyen, és mindösszesen 2,229 millió diszkont utast regisztrált a reptér.

A reptér vagyonkezelői jogait 75 évre birtokló Budapest Airport Zrt-re tavaly írtak ki privatizációs pályázatot: az indulók között a később a piaci várakozásokat is jóval meghaladó árral, több mint 460 milliárd forinttal nyertes angol BAA mellett ott volt a spanyol Ferrovial és a német Hochtief is. Mindhárom cég nagy forgalmú nemzetközi reptereket üzemeltet szerte Európában.

A Ferrovial a nyáron - a Goldman Sachsszal versenyezve - licitált a tavalyi magyar tender győztesére, és végül fel is vásárolta az egyebek között a londoni Heathrow-t is üzemeltető BAA-t. Ferihegy üzemeltetési joga is a csoport kezébe került, de ekkor nem volt szükség külön magyar engedélyekre, mivel a részvényfelvásárlás nem közvetlenül a Budapest Airportot, hanem annak tulajdonosát érintette.

Senki semmit

A Ferrovial és a Hocthief tárgyalásairól az ősszel reppentek fel az első hírek: ezúttal arról lenne szó, hogy az egyébként forgalmi szempontból komoly pontenciállal jegyzett Ferihegyet a spanyolok kivennék portfoliójukból, és eladnák a németeknek. Ehhez viszont már szükség lesz a magyar állam bólintására is: a Budapest Airport Zrt. állami tulajdonú részvénycsomagjának értékesítésére megkötött megállapodás részletesen szabályozza a megvásárolt részvények elidegenítésének feltételeit, a továbbértékesítésre vonatkozó szigorúbb korlátozásokat a 2011. december 31-ig tartó, enyhébbeket az azt követő időszakra is kikötöttek a felek. A privatizációs pályázaton nyertes angolokat felvásárló spanyolok most egy német cégnek adnák a megszerzett reptércsomagból Ferihegyet.

Itthon senki nem tud semmit. 2011. december 31-ig a vevő az eladó előzetes írásbeli hozzájárulása nélkül sem közvetlenül, sem közvetve nem értékesítheti, nem ruházhatja át, illetve kölcsön, kezesség útján vagy más módon nem idegenítheti el a megállapodással megszerzett részvények egészét, vagy egy részét. Az eladásnak az első hatéves időszakban minden esetben feltétele, hogy az új tulajdonos - akinek rendelkeznie kell a privatizációs szerződés teljesítéséhez szükséges felhatalmazásokkal, engedélyekkel és meg kell felelnie a részletesen szabályozott alkalmassági követelményeknek - ugyanolyan feltételekkel fogadja el a privatizációs szerződés rendelkezéseit, mint a jelenlegiek.