Lemondták a szlovák privatizációt
A szlovák kormány szerdán úgy döntött,
nem értékesíti a pozsonyi repülőteret. A kormány közölte: nem válnak meg a stratégiai fontosságú vagyonoktól. A Robert Fico vezette új szlovák kormány konkrétan arra hivatkozott az eladás visszavonásakor, hogy a TwoOne konzorcium (amelynek a bécsi repülőteret üzemeltető Flughafen Wien a vezetője) nem szerezte meg a trösztellenes hatóság engedélyét az augusztus 15-i határidő előtt. Fico sajtóértekezleten jelentette be, hogy a kormány felkéri a vagyonügynökséget és a közlekedési minisztert, tekintse semmisnek az eladásról szóló szerződést, és tegye meg a lépéseket annak visszavonására. A kormány azzal bízta meg a közlekedési minisztert, dolgozzon ki új tervet a repülőtér jövőjéről és azt október végéig terjessze a kormány elé.
A bécsi reptér telített és nehezen fejleszthető - egyebek között ez is motiválhatta a Flughafen Wient, amikor elindult a pozsonyi reptérre kiírt szlovák privatizációs pályázaton. A döntés a két reptér közelsége, szinte átjárhatósága miatt is kézenfekvő volt. Egyes korábbi hírek szerint ugyanakkor az osztrákok egyik elképzelése az lehetett, hogy áruforgalmi - cargo - reptérként használják Pozsonyt, és a Schwechaton így felszabaduló kapacitást a személyszállításhoz csoportosítanák át. Akár így, akár úgy, Bécs és Pozsony egyesülve komoly kihívás elé állította volna Budapestet, így az értékesítés leállítása alighanem örömteli hír Ferihegyen.
Nagyon erős a verseny Közép-Európában a repterek között, és a fejlődő piacon ennek a java még hátra van - mondta az Indexnek Szollár Domokos. A Budapest Airport szóvivője azt nem kívánta minősíteni, hogy az említett erős versenyben mennyivel erősebb konkurenciát kapott volna Ferihegy, ha a pozsonyi és a bécsi reptér egy kézbe kerül. Ugyanakkor jelezte: a regionális versenyben Budapestnek "nagyon jó lapjai vannak". Már a jelenlegi utasforgalmi adatok összehasonlítása alapján is jól állunk - tavaly nyolcmillió utas volt Ferihegyen, 1,3 millió Pozsonyban -, de a magyar reptér növekedési potenciálja is nagy. Nemcsak az utasszámot, hanem az ennek kiszolgáláshoz szükséges hátteret illetően is: Ferihegy területe a londoni Heathrow-éval egyezik, így nincs területi akadálya az infrastrukturális fejlesztéseknek.
Rekordforgalom Ferihegyen
A Budapest Airport 920 590 utast szolgált ki júliusban, 4,9 százalékkal (vagy 43 245-tel) többet, mint tavaly ilyenkor. Ez Ferihegy történetének eddigi legnagyobb havi utasforgalma. Az elmúlt 12 hónapban összesen 8,196 millió utas fordult meg a budapesti repülőtéren, ez 10,3 százalékos növekedést jelent. A repülőgépmozgások száma tavalyhoz képest 0,4 százalékkal csökkent, összesen 11 891 fel- és leszállást regisztrált a Budapest Airport. Az elmúlt 12 hónap során mindösszesen 127 151 gépmozgás volt Ferihegyen, ez 2,3 százalékkal magasabb a megelőző időszakban mérthez képest.
Ehhez a tőke is rendelkezésre áll, hiszen a BAA a következő hat évben 261 millió eurós fejlesztési programba kezdett Ferihegyen. Szollár nagy előnynek mondta az önálló tulajdonossal bíró repterekkel - így akár Béccsel, akár Pozsonnyal szemben -, hogy világszerte több repteret üzemeltető BAA-nek "más az alkupozíciója" a repterek közötti versenyben a legértékesebb falatokat jelentő tengerentúli járatokat üzemeltető nagy társaságokkal.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!