A GVH 19 millióra büntette az FHB-t

2008.09.18. 14:11
Két egymástól lényegesen különböző életjáradék konstrukciót hirdetett ugyanazokkal a szlogenekkel az FHB Életjáradék Zrt. (FHB), ami megtévesztő volt a fogyasztók számára - mondta ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A pénzügyi szolgáltatónak emiatt 19 millió forintos bírságot kell fizetnie.

Az FHB Életjáradék Zrt. 2006 novemberében jelent meg a piacon két, időskorúaknak szánt konstrukcióval: az FHB Életjáradékkal és az FHB Időskori Jelzálogjáradékkal.

Az FHB Életjáradék termék esetében egy "lakásért életjáradék" típusú szolgáltatásról van szó. A lakásért életjáradék konstrukciók lényege az, hogy egy pénzügyi intézmény megszerzi az időskorú ingatlanát, cserébe az eladó haláláig minden hónapban egy adott összeget (életjáradékot) folyósít. Az eladó az ingatlanban maradhat, vagyis az ingatlana tulajdonjogát átadja, de azon holtig tartó használati vagy haszonélvezeti joga marad fenn. Magyarországon az FHB mellett a Hild József Örökjáradék Zrt. és az OTP Életjáradék Zrt nyújt ilyen típusú konstrukciót.

Az FHB Időskori Jelzálogjáradék (a továbbiakban: Jelzálogjáradék) esetében továbbra is a járadékos marad az ingatlan tulajdonosa. A szolgáltató jelzálogot jegyez be az ingatlanra. Az ügyfél tartozásának összege a kedvezményezettnek történő kifizetésekkel, a kamatokkal és a szerződéstől függően, különböző költségekkel folyamatosan nő. A kedvezményezettnek életében a kölcsönt nem kell visszafizetnie. Az utolsó kedvezményezett halála után a szolgáltató elszámol az ingatlan tulajdonát öröklés jogcímén megszerző örökösökkel. Ezen terméket kizárólag az FHB értékesíti a magyar piacon.

Az FHB a két terméket 2006 végétől kezdődően széles körben reklámozta. A GVH vizsgálata során kiderült, hogy a két, eltérő tartalmú konstrukció a reklámokban nem különült el egyértelműen egymástól. Ezért a fogyasztókban olyan kép alakulhatott ki a két hasonló előnyökkel bíró, azonos élethelyzetre megoldást kínáló konstrukció kapcsán, hogy a hirdetett tulajdonságok mindkét termékre vonatkoznak. Az ügyfelek számára a más piaci szereplők termékeivel való összehasonlítást jelentősen megnehezíthette, hogy az FHB egy nem szabályozott piacú életjáradék terméket és egy kölcsönterméket ugyanazon kampányban szerepeltet.

A reklámok megtéveszthették az idős fogyasztókat

A GVH szerint a reklámokban több a fogyasztók megtévesztésére alkalmas állítás is szerepelt. A hivatal nem találta igaznak, hogy az FHB életjáradéki terméke "egyedülállóan biztonságos". A reklámokban elhangzottak szerint az ügyfél tulajdonában marad a lakás, ami csak a Jelzálogjáradék konstrukcióra igaz esetében igaz. Az FHB hirdetéseiben következetesen szereplő "13. havi járadék" kifejezés azt a képzetet keltette a fogyasztóban, hogy többletjuttatáshoz juthat, de csak arról volt szó, hogy az éves járadékot 13 részletben kapja meg, azaz nem többet kap, hanem többször egyenként kevesebbet. Megtévesztőnek bizonyult a "járadék követi az inflációt és nem romlik a pénzünk" szlogen is, hiszen ez csak a Jelzálogjáradékra volt igaz. Az az állítás, hogy "a lakás értékének 45 százalékát most, a többit részletekben" kifizetik, azt sugallta a fogyasztónak, hogy a lakásuk teljes értékét megkapják, azaz a havonta fizetendő járadékok együttes összege a lakás teljes értékére egészíti ki a szerződés megkötése után folyósított 45 százalékot. Csakhogy a lakás értékének "többi" része akkor sem kerül teljes mértékben kifizetésre, ha az ügyfél élettartama ezt lehetővé tenné.

Mindezek miatt a GVH 19 millió forint bírságot szabott ki az FHB Életjáradék Zrt.-re. A bírság összegének meghatározásakor a versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a megtévesztő hirdetések a fogyasztók széles köréhez jutottak el, a reklámok hatására hosszú távú szerződések köttettek, a megcélzott fogyasztók pedig idős emberek voltak, akik sokszor az átlagosnál alaposabb tájékoztatásra szorulnak. Továbbá, hogy a reklámok hosszú időn keresztül elérhetőek voltak, a kommunikáció kihathatott a piaci viszonyokra, ráadásul a vállalkozás összhangba hozhatta volna tevékenységét a versenyjogi követelményekkel.

Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy az FHB a reklámok kialakításakor törekedett a jogszerű magatartásra, kommunikációja új termékre vonatkozott, a versenyfelügyeleti eljárás megindulása előtt önként változtatott reklámjain, az eljárás során együttműködött a hatósággal. A GVH értékelte, hogy az FHB vállalásokat is tett. Például ezentúl a "13 részletben folyósított járulék" szlogent fogja használni, elkülöníti egymástól a termékeket és a szolgáltatásokat, valamint részletes magyarázó cikket tesz közzé a konstrukciókról.