Csak minden negyedik városi ember bízik abban, hogy fogyasztása nem szűkül a megszorító intézkedések ellenére - közölte az AC Nielsen piackutató vállalat szerdán. A városban élők 61 százaléka attól tart, kevesebb terméket és szolgáltatást tud vásárolni, míg a maradék több mint tíz százalék egyelőre nem tudta megítélni, hogyan hat majd a fogyasztására a stabilizációs csomag.
Kevesebb alkohol, ugyanannyi hús
A felmérés szerint a válaszadók elsősorban a luxustermékekből fognak kevesebbet vásárolni, ha romlanak az életkörülmények. Az AC Nielsen ide sorolta egyebek mellett az alkoholtartalmú italokat és a rágcsálnivalókat. A mindennapi megélhetéshez szükségesnek tartott termékek - hús, zöldség-gyümölcs, személyes higiéniát szolgáló termékek és tisztítószerek - többségének a fogyasztása viszont a rosszabb életkörülmények ellenére sem csökken.
A kereslet átrendeződésével párhuzamosan a vevők számára fontosabbak lesznek az árak. A fogyasztásuk csökkenésére számítók körében 54 százalékos azok aránya, akik ezentúl az olcsóbb ruhákat vennék meg, s 47 százalékos azoké, akik a háztartási tisztítószerek vásárlásakor fogják alaposabban megnézni az árakat. A szeszesitalok közül ugyanakkor a megkérdezetteknek csak 32 százaléka vásárolja majd az olcsóbbat.
A vidékiek pesszimistábbak
A felmérésből az is kiderült, hogy a lakosság egyes csoportjai eltérően viszonyulnak a megszorító intézkedésekhez. Budapesten csak az emberek fele, a vidéki városokban viszont kétharmada készül fogyasztásának csökkentésére. A fővárosiak 32 százaléka, a vidékiek 23 százaléka számít arra, hogy ugyanannyit vásárolhat ezután is, mint eddig.
Az életkor növekedésével együtt magasabb a pesszimisták aránya. A 24 év alattiaknak csak 48 százaléka számít fogyasztásának a csökkenésére, a 35 év fölöttieknél már 64, míg 45 év fölött 65 százalék ezek aránya. Változatlan mértékű fogyasztásra számít a 25-34 évesek 29 százaléka, 35 év fölött ez az arány már csak 22-25 százalékos.