Indul a verseny a gázpiacon

2008.01.30. 13:17
Februárban a gyakorlatban is megnyílik a lakossági gázpiac. A hatályos szabályok ugyan tavaly július elseje óta lehetővé teszik, hogy a lakossági fogyasztók is felmondjanak korábbi kizárólagos ellátójuknak, de eddig nem akadt olyan szolgáltató, aki részükre ajánlatot tett volna. Elsőként az Emfesz (Első Magyar Földgáz- és Energiakereskedelmi Kft.) lép. Az első hónapokban csak az interneten keresztül lehet velük szerződni, később ügyfélszolgálati irodákat is nyitnak: a cég várakozásai szerint az ígért, 8 százalékos átlagos megtakarítási lehetőség nyomán az év végére legalább százezer, de akár félmillió ügyfelük is lehet.

A magyar gázpiac liberalizációja 2004-ben, a szolgáltatóválasztás ipari fogyasztók számára való megnyitásával kezdődött. A piacnyitás a szolgáltatóváltás jogi lehetőségét 2007. július elsejétől a lakosságnak is biztosító törvénymódosítással folytatódott. Az átlagember számára a sokat emlegetett folyamat februárban lesz a gyakorlatban is érezhető, miután az Emfesz Kft. bejelentette, hogy februártól elindítja lakossági üzletágát. A gyakorlatban ez azt jelenti: az eddigi egyetlen, kizárólagos szolgáltatóval mellett egy másik cégtől is rendelhetjük a gázt: a vezetékek, sőt a gázóra is marad, a váltás a mobiltelefonos számhordozás lehetőségéhez hasonlítható.

Az Emfesz a gas.hu márkanévvel és internetes elérhetőséggel lép a lakossági piacra. A cég az ország teljes területén kínálja szolgáltatását, de elsősorban a középső országrészben törekszik meghatározó szerepre – mondta el Góczi István, a cég ügyvezető igazgatója. Célkitűzésük szerint az év végéig minimum százezer fogyasztót csábítanának el, de ideális esetben 11 hónap alatt félmilliósra is növelhetik ügyfélkörüket.

A cég ígérete szerint a ma még hatóságilag szabályozott, miniszteri rendeletben meghatározott lakossági fogyasztói árnál átlagosan nyolc százalékkal kedvezőbb tarifát kínálnak. Az átlagos szó jelen esetben azt jelenti, hogy az 1500 köbméteres éves fogyasztás esetén várható ilyen mértékű megtakarítás, az e fölött fogyasztók már kevesebbet tudnak spórolni.

A szerződéskötés egyelőre kizárólag az interneten keresztül lehetséges, és kezdetben az egyetlen fizetési mód a csoportos befizetési megbízás. Noha a netes szerződés voltaképpen úttörő kezdeményezés az energiapiacon, a cég már néhány hónapon belül ügyfélszolgálati irodákat is létrehoz, tekintettel a netes hozzáféréssel nem rendelkező potenciális ügyfelekre. Az irodák helyéről és számáról később döntenek. A reklámkampányukat azonban néhány napon belül elindítják.

A Gas.hu leendő ügyfeleinek a www.gas.hu honlapon először regisztrálniuk kell magukat, majd szintén online történik meg a szerződéskötés. Ehhez az ügyfél részéről nincs szükség elektronikus aláírásra. Természetesen az ügyfélnek fel kell mondania ezután közüzemi szerződését és szabadpiaci fogyasztóként regisztráltatnia kell magát. Ez a két utóbbi lépés egyelőre még papíralapú marad.

Az Emfesz 2004 óta van jelen a magyar gázpiacon. Közel 20 százalékos piaci részesedést tudhat a magáénak a teljes magyar földgázforgalomból, a szabadpiacon értékesített teljes mennyiségnek pedig közel a 70 százalékát a cég juttatja el az ipari fogyasztókhoz. Az Emfesz 2007-ben 200 ügyfelét látta el 500 szállítási ponton, az árbevétel az előzetes számítások szerint meghaladta a 190 milliárd forintot.

A Magyar Energiahivatal osztályvezetője, Balázs István az Emfesz sajtótájékoztatóján elmondta: az ipari fogyasztók számára 2004-től lehetséges szolgáltatóválasztást követően a kezdeti hónapokban 3-4 fogyasztó lépett a szabad piacra, mára számuk 700-900 közé tehető, az ipari fogyasztás 40 százalékát már a szabad piacon jelenlevő szolgáltatók biztosítják. A váltás után az ellátásbiztonságot érintő panaszokat a hivatal nem kapott.