Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hatottak a megszorítások, kevésbé nő a fogyasztás

2006.09.05. 13:09
A tavalyi 5,6 százalékos növekedési ütem után az idén csak két százalékkal bõvül a lakossági fogyasztás a GfK Hungária Piackutató Intézet várakozásai szerint. Az intézet elsõsorban az utolsó negyedévtõl vár megtorpanást, de jelzi, az év elsõ felére esõ áfacsökkentést hatása is elmarad a várttól.

A kiskereskedelmi eladások volumene 2005-ben 5,6 százalékkal nõtt. 2006 elsõ félévében ez az érték 5,1 százalékkal magasabb, mint az elõzõ év azonos idõszakában. Fõként az év elsõ negyede járt dinamikus forgalombõvüléssel: akkor 6,3 százalékkal nõtt a kereskedelmi forgalom volumene 2005 elsõ félévéhez képest. A vásárlóerõ korlátozások hatása várhatóan az év utolsó negyedévének forgalmában fog jelentkezni - áll a GfK Hungária legújabb tanulmányában.

Csak az áfaemelés jött be

A fogyasztás 2006. évi növekedését illetõen jelentõs várakozások fûzõdtek a felsõ áfakulcs év eleji csökkentéséhez. Ezek az elõrejelzések csak részben teljesültek, az árak lassú ütemben mérséklõdtek - állapítja meg az intézet. A középsõ áfakulcs 5 százalékpontos emelése viszont fogyasztáscsökkentõ hatású lesz.

A szakértõk szerint fõként a nyugdíjasokat és a jövedelmüket teljes mértékben elköltõ bérbõl és fizetésbõl élõket érinti érzékenyen ez a változás. Utóbbiaknál további vásárlási lehetõséget csökkentõ tétel a munkavállalói járulék emelkedése. Ezek a hatások azonban csak jövõre jelentkeznek, illetve az idei utolsó negyedévben hozhatnak visszaesést.

A piaci átrendezõdés folytatódik

A tanulmány a fogyasztás alakulásán túl kitér arra is: 2005-ben folytatódott a kiskereskedelmi piac koncentrációja. A szakértõk szerint a következõ néhány évben lassuló dinamikával ugyan, de folytatódik a hipermarketek térnyerése is. A 2000-ben még csak 14 százalékos részesedéssel bíró bolttípus 2006-ban a GfK prognózisa szerint a napi fogyasztási cikkek forgalmának negyedéért felel, 2010-re pedig már 28 százalék a hipermarketekben realizálódik. A diszkontok elõreláthatóan ugrásszerû növelik piaci részesedésüket a következõ néhány évben: 2006-ban a napi fogyasztási cikkek forgalmából 17 százalékos részesedésre tesznek szert, 2010-re pedig már a hipermarketekét megközelítõ 24 százalékra számíthatunk.

A nagyobb eladóterû boltok továbbra is az ország azon területein koncentrálódnak, ahol a legmagasabb az egy fõre jutó jövedelem, azaz az észak-nyugati és középsõ régióban. A stagnáló piaci részesedéssel bíró szupermarketek 2005-ben fõként a Dél-Dunántúlon terjeszkedtek. A kisboltok leginkább az északkeleti régióban számíthatnak viszonylag legnagyobb vevõszámra és forgalomra, mert itt található a legkevesebb nagy eladóterû bolt.