Vasúton érkezik Kókához a pénz
További Magyar cikkek
Az idei 512,76 milliárd forintról 982,67 milliárd forintra emelkedett a gazdasági minisztérium kiadási előirányzata. A tárcába idén, az új kormány megalakulásakor olvadt be az informatikai minisztérium, valamint a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal. Ennek a két korábban önálló költségvetési tételnek azonban együtt is kevesebb, mint 70 milliárd forint volt az idei költségvetése, így ez nem magyarázhatja a csaknem 470 milliárdos, 91,6 százalékos emelkedést.
MÁV-tőkeemelésre 110 milliárd
A minisztériumi fejezetből kiderül: a legnagyobb növekedést a vasúti ágazat hozza a tárcának. A MÁV Zrt. tőkeemelésére 111,6 milliárd forintot biztosít a törvényjavaslat. Emellett a MÁV-nak és a GySEV-nek idén adott nem egészen 53 millárd forinttal szemben jövőre már 102,9 milliárd forint szerepel a Költségtérítés a vasúttársaságok személyszállítási közszolgáltatásaihoz és a pályahálózat működtetéséhez.
Ez a két tétel együtt tehát több mint 160 milliárddal növeli a tárca költségvetését. Ehhez jön még 8,4 milliárd forintnyi EIB-hitel vasúti fejlesztésekre - ilyen tétel sem volt az idei büdzsében -, és ehhez képest már elenyésző tétel a vasúti hivatal költségvetésének 120 milliós növelése.
Több jut beruházásösztönzésre
Több tízmilliárddal növeli a minisztérium költségvetését a beruházás-ösztönzési célelőirányzat is, amelynek kerete a tavalyi 4,66 milliárd forint után idén 38 milliárd forint lesz. A kohéziós alap támogatásával megvalósuló közlekedési projektek kiadási sorában a tavalyi 51,38 milliárd forint után 90,65 milliárdos előirányzat szerepel, de az első fejlesztési terv gazdasági versenyképességi operatív programjának tételeire is többet lehet költeni tízmilliárddal, mint idén. Ehhez további 20 milliárdos tétel jön, amely a 2007-ben induló fejlesztési terv operatív programjaihoz kapcsolódik.
Közútra nem, uránércre igen
A vasutaslobbi már csak azért is elégedett lehet a 2007-es büdzsével, mert a közutakra viszont az ideinél kevesebb pénz jut majd (igaz, jövőre már külön útfejlesztési operatív program is lesz). Az útpénztár kiadásait 88,69 milliárdról 79,69 milliárd forintra kurtították ugyanis, ami több mint tíz százalékos elvonást jelent.
Érdemben nem változik az autópályák rendelkezésre állási díjának összege - 49,69 milliárdról 50,69 milliárdra nő -, a TEN-T pályázatokra viszont az ideinél mintegy 5 milliárddal kevesebb jut majd. A bányászati hivatal, a Szénbányászati Szerkezet-átalakítási Központ, valamint a Bányászati Utókezelő és Éjjeli Szanatórium költségvetést is megkurtítják, de A magyarországi uránércbánya bezárása elnevezésű fejezeti előirányzatra az idei 400 millió után jövőre már 523,1 millió forint jut.