Látják a bajt
"Látjuk, hogy a kormánynak költségvetési problémái vannak." Mondta David Redfern, a Glaxo Közép-európai alelnöke. "De tárgyalni akarunk a kormánnyal, hogy konstruktív megoldást találjunk". Redfern szerint a Glaxo újraértékeli befektetéseit Magyarországon ha csak a kormány nem vizsgálja felül döntését.
Piaci szereplők azzal vádolják a kormányt, hogy a gyógyszeripart használja a költségvetési hiány csökkentésére. A megszorítási intézkedések részeként az amúgy is alultervezett gyógyszerkasszát a tavalyi 252 milliárdról 240 milliárd forintra csökkentette idén a tárca. A Magyar Gyógyszergyártók Egyesülete szerint háromszázmilliárd forintra lenne szükség a zökkenőmentes működéshez.
Hatástalan marad
Az egyre több felírt gyógyszer miatt az elmúlt két évben ötven százalékkal kellet a kassza költségvetését növelni. Kökény Mihály egészségügyi miniszter a gyógyszergyártó cégeket tette felelőssé a növekedés miatt. Úgy látja, a cégek komoly reklámköltségekbe verik magukat, amivel duplán ártanak, hiszen arra ösztönzik az orvosokat, hogy több és drágább gyógyszert írjanak fel, mint amennyire valójában szükség van.
Ugyanakkor kevesen látják úgy, hogy a megszorítások hatására a cégek visszaszorítják reklámkiadásaikat. "Emiatt csak nagyobb lesz a hézag a multik és a magyar cégek promóciós költségei között" - mondta egy magyar cég alkalmazottja a Financial Times-nak.