A versenyhivatal szerint a Persil nem fehérít

2004.06.02. 12:23
A gazdasági versenyhivatal 14 millió forintos bírságot szabott ki a Henkelre, mert reklámjuk megtévesztette a fogyasztókat. A döntés szerint a Persil gyártója nem tudta bizonyítani, hogy hatékonyabban tisztítja a foltokat és kifehéríti a ruhákat.
A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma miatt indult eljárás Henkel Magyarország Kft. ellen. A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa megállapította a vállalkozás fogyasztók megtévesztésre alkalmas magatartását, és a Henkel Kft.-t 14 millió forint bírság megfizetésére kötelezte - tájékoztatta az Indexet a GVH.

A Gazdasági Versenyhivatal a Persil Power megnevezésű mosópor több televízióban, összesen 397 alkalommal sugárzott két különböző reklámfilmje miatt hivatalból indított eljárást annak megállapítására, hogy a hirdetések alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére.

Jobban fehérít

Az eljárás során vizsgált egyik, a "tojás+csoki+kakaó" című 15 másodperces reklámfilm fő üzeneteként az volt megállapítható, hogy a mosópor a reklámban megjelenített foltfajtákat hatékonyabban tisztítja, mint egy másik, az úgynevezett prémium kategóriába tartozó mosópor.

Külön értékelte a Versenytanács a "Randevú egy ismeretlennel" című filmben megfogalmazott állításokat. Ez a reklámfilm az általános szennyeződés eltávolítását és az anyag "fehérebbé tételét", valamint a reklámban megjelenített foltfajták "kifehérítését" ígérte.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a reklámokban megfogalmazott, fenti állításokat nem tartotta megalapozottnak, mivel az eljárás alá vont a reklámok alapüzenetét nem tudta eredményesen bizonyítani.

Nem először

A Henkelt nem először bírságolja meg a versenyhivatal. Tavaly nyáron szintén a fogyasztók megtévesztése miatt marasztalták el a gyártót, akkor hárommillió forintos bírság megfizetésére kötelezték a céget. A reklám üzenete szerint a Henkel mosószere valamennyi más mosószernél hatékonyabb folteltávolító képességgel rendelkezik. Akkor súlyosbító körülménynek számított, hogy abban az évben már másodszor indítottak eljárást a gyártó ellen.

A Henkel akkor közleményben közölte, hogy tudomásul veszi a döntést, de nem ért egyet azzal. A vállalat közölte, hogy egy független németországi kutatóintézetben elvégzett vizsgálat szerint, ha nem is minden, de a legtöbb foltot valóban az ő mosóporuk távolította el.