Nemzetközi helyzet
A Mol szerint a február elején megindult erőteljes áremelkedési tendencia tartóssá vált. Ennek oka, hogy a világban egyre inkább nő a kőolaj-felhasználás. A kőolaj-kitermelő országok pedig rövid távon a kitermelő-kapacitásaik végére érnek, vagyis nem képesek a végtelenségig növelni a termelést.
Az OPEC-tagok március közepén emelték kitermelési kvótát ötszázezer hordóval, így most már napi 27,5 millió hordó kőolajat termelnek. A miniszterek abban is megegyeztek, hogy a második negyedév második felében további 500 ezer hordóval napi 28 millió hordóra emelik a kitermelést.
A párizsi Nemzetközi Energiaügynökség azzal számol, hogy a világ nyersolajfogyasztása napi 86,1 millió hordóra emelkedhet az idén a negyedik negyedévi csúcsfogyasztás idején, szemben az év első kilenc hónapja átlagában várható napi 83,7 millió hordóról. Így az év végére újabb drágulással lehet számolni.
Átlépte a határt
A magyarországi hatásokat tovább erősíti, hogy a dollár erősödésnek indult, így a Mol drágábban tud importálni. Péntektől a 95-ös ólmozatlan benzin 251,5 forintba, a keverék 254 forintba, a 98-as benzin 260 forintba fog kerülni. Egy liter dízel 247 forintba fog kerülni.
Bár az emeléssel a benzin elérte azt az értéket, amikor a kormány beavatkozott az árba az illetékek csökkentésével, de január elseje óta megszűnt a kormány ezen kötelezettsége. Egy tavaly májusi rendelet szerint ugyanis a kormány két forinttal csökkenti az üzemanyagok adóterhét, ha két egymást követő hétfőn a 95-ös benzin ára a 250, a dízelolajé a 225 forintot meghaladja.