Hitelkártya-analfabéták vagyunk

2007.04.03. 13:48
Bár az utóbbi években dinamikusan fejlődött a hitelkártyapiac, az ügyfelek még mindig nagyon keveset tudnak a termékről, illete sok tévhit él bennük, hangzott el a Citibank által szervezett kerekasztal-beszélgetésen. Tíz éven belül a piac nyolcvan százalékkal nőhet, a jövő a közös márkajelzésű hitelkártyáké lesz.

Magyarországon a pénzügyi ismeretek szintje alacsony, és ami még ennél is aggasztóbb, a fiatal korosztálynál is nagyon sok a hiányosság. A fiatalok jelentős hányada fontosnak és a mindennapi életben elengedhetetlenek tartja a pénzügyi ismereteket, ennek ellenére igen alacsony az érdeklődés a téma iránt - magyarázta Dávid Gábor, a Citibank marketingvezetője.

Keveset tudunk

Az érdeklődés hiányának legfőbb oka, hogy a bankok bonyolult nyelvet használnak termékeik ismertetésekor - ismertette az MNB legújabb tanulmányát Takó Attila, a Citibank piackutatási és fejlesztési menedzsere. Az alapvető pénzügyi fogalmak ismerete nélkül alapvető a bizalmatlanság az emberekben. Nagyon kevés fiatalra jellemző, hogy utánajárjanak az adott termék jellemzőinek, mielőtt kiválasztanak egy szolgáltatást. A 14-17 évesek közel hatvan százaléka nem érdeklődik a pénzügyi termékek és szolgáltatások iránt, negyven százalékuk nem tartja fontosnak ezek ismeretét. A pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos információkat 57 százalékuk nem érti. Alig valamivel jobb az arány a 18-30 évesek körében, majdnem negyven százalékukat nem érdeklik a pénzügyi szolgáltatások, 27 százalék szerint nem is fontos ezek ismerete. A korosztály 35 százaléka nem érti az információt, amit a termékekről kap. Éppen ezért tartja fontosnak a Citibank, hogy részt vállaljon a pénzügyi oktatásban - közölte Dávid Gábor.

Hasonlóan rossz az arány, amikor a különböző kártyatípusok közötti különbségekre kérdeznek rá. A 14-17 évesek több mint fele, a 18-30 évesek több mint harmada nem tudja, mi a különbség a kártyák között. A hitelkártyáknál a legfiatalabbak negyede, az idősebbek csak fele tudja, hogy a hitelkeretből elköltött pénznek csak egy részét kötelező visszafizetniük a hónap végén .

Miért hitelkártya?

Az egy főre jutó bankkártyák számában Magyarország a közpémezőnyben helyezkedik el Közép-Kelet-Európában. Piaci előrejelzések szerint a hitelkártyapiac 2015-2020-ra nyolcvan százalékkal fog növekedni. A bankok fogyasztókért vívott versenyében különválik a kibocsátott hitelkártyák száma és az aktív kártyahasználat, magyarázta Dávid Gábor. Sokszor előfordul ugyanis, hogy a lakás- vagy autóhitel mellé ajándékba kapott hitelkártyát soha nem használják. A Citibank plasztikarányos részesedése a piacon feleakkora, mint az értékarányos részesedése.

Érdemes azt is megvizsgálni, milyen okok miatt döntenek a hitelkártya kiváltása mellett az ügyfelek. Az igénylők száz százaléka említette, hogy világosak a kamat és a visszafizetés kondíciói. A következő fontos szempontok voltak, hogy tervezhető és praktikus. Érdekes, hogy a hitelhez jutás azonnali lehetősége csak a negyedik legfontosabb indokként szerepelt. Az a szempont, hogy bármikor használható és presztízsértéke van hátul szerepel a rangsorban. A legkevésbé fontos szempont a mindenki számára hozzáférhető és a hagyományos fizetési módszer.

Magyarországon a tulajdonosok 87 százaléka haszálja készpénzfelvételre kártyáját, vásárlásra pedig 62 százalékuk. A Citibanknál hitelkártyák esetében 20 százalék körüli a készpénzfelvételi arány, a hitelkeret-kihasználtság 40-50 százalék körüli. Ha azt nézzük, hol haszálják a plasztikot, egyértelműen a hitermarketek vezetnek, a tulajdonosok 97 százaléka használja ott vásárlásra. 33 százalék használja benzinkutaknál, 17 százalék kisebb élelmiszerüzletekben, 8 százalék egyéb üzletekben, 6 százalék külföldön.

Co-branded

A közös márkajelzésű, úgynevezett co-branded kártyák térnyerése egyértelmű az utóbbi években. Az ilyen kártyák aránya az összes bankkártyában 2001-2006 között két százalékról 11 százalékra, a hitelkártyákon belül 17 százalékra változott. Ezeknek a kártyáknak az előnye, hogy többletértéket biztosítanak a birtokosnak. A piacon várhatóan nő a verseny, a differenciálás eszköze lehet a co-branded programok széles köre.

A Magyarországon létező összes co-branded termék több mint felét a Citibank bocsátotta ki. A bankcsoport összesen 223 közös márkajelzésű kártyát bocsátott ki a világ minden táján. Összesen 52 légitársasággal, 32 oktatási és szakmai konföderációval, 25 hotellel és utazási partnerrel, 24 biztosítóval és pénzügyi szolgáltatóval, 20 mobilszolgáltatóval van közös programja.

Úgy tűnik, a közös márkajelzésű kártyák mindenkinek előnyökkel járnak. Az ügyfeleknek azért jók, mert hűségpontokat gyűjthetnek, és ezzekkel kedvezményekre és ajándékokra jogosultak. A partnereknek azért, mert erősödik az hűség és a márkajelenlét az ügyfelek tudatában, megoszlanak a marketingköltségek a bank és a partner között. A banknak pedig azért, mert új ügyfeleket szerez, az ilyen típusú kártyáknál sokkal nagyobb a költési szint, illetve jobbak a keresztértékesítési lehetőségek.

Biztonság

Sokan még mindig nem szívesen fizetnek bankkártyával. A megkérdezettek többsége úgy gondolja, hogy nem biztonságos a fizetésnek ez a módja. A legtöbben attól félnek, hogy ellopják a kártyájukat, esetleg meghamisítják azt. Jelentős azoknak az aránya is, akik másoktól hallották, hogy nem biztonságos a kártyahasználat.

A statisztikák szerint a lopott kártyákkal való visszaélés a leggyakoribb, összesen 1600 bejelentett esetről tudnak. Hamisított kártyával hatvanmillió forintnyi kárt okoztak az elmúlt évben. Az összehasonlítás kedvéért, a teljes kártyapiac háromezer milliárd forintos. A bankok óhologrammal, aláírással, fényképpel, költési limitekkel, egyedileg megállapítható PIN-kóddal, 24 órás monitorrendszerrel próbálják még biztonságosabbá tenni a plasztikot.