Mindenképpen lesz magyar autóbuszgyártás

2004.02.20. 08:32
Bár az Ikarusbus Rt. akár orosz kézbe is kerülhet, a társaságra szintén pályázó magyar Ikarus Holding Rt. igazgatója szerint cége mindenképpen belevág az autóbuszgyártásba.
Az Ikarus Holding Rt. vezetését aggodalommal tölti el az, hogy az általuk tett ajánlatra még mindig nem adott választ az Irisbus SL - mondta a Világgazdaság érdeklődésére Széles Gábor, a társaság elnöke. Széles arra a hírre reagálva nyilatkozott, miszerint az orosz RusPromAvto is meg akarja venni az Ikarusbus bezárt székesfehérvári gyárát. Bárkivel köt is üzletet az Irisbus, a Műszertechnika Holding Rt. leányvállalata, a tavaly létrehozott Hungarian Bus Kft. révén belevág az autóbuszgyártásba - jelezte az Ikarus Holding Rt. elnöke.

Orosz kézben

A Vedomosztyi bennfentes információk alapján ugyanis azt írta csütörtöki számában, hogy a gépjárműipari holding, a RusPromAvto - amelynek öt egysége közül az egyik, a Russzkije Avtobuszi felöleli a pavlovói, a likinói, a golicini és a kurgani buszüzemeket - kevesebb mint tízmillió dollárért megkaphatja a székesfehérvári gyárat az olasz FIAT-Iveco csoport tulajdonában lévő Irisbustól.

A Hungarian Bus Kft.-nél az új modell fejlesztése folyamatban van, gyártását éppen Székesfehérváron tervezik beindítani. Az Ikarus Rt.-nek ugyanis a városban nagy telephelye van, amelyen belül van az a gyáregység, amit annak idején megvásárolt az Irisbus, s amelyet megrendelések hiányában tavaly bezártak. Az üzem adásvétele kapcsán lényeges tény, hogy az Irisbus az elektromos energiát az Ikarus Rt. hálózatáról kapja.

Mint ismeretes még 1999. december 15-én írták alá azt a szerződést, amely alapján az Ikarus az Irisbus csoporthoz csatlakozott Ikarusbus Rt. néven, s 2002. január elseje óta a társaság 95 százaléka van az Irisbus tulajdonában. Ezt követően már csak mindössze öt százalék maradt az egykori magyar fő tulajdonosnál, az Ikarus Rt.-nél, amely a termelés tavaly februári leállításáig az Ikarusbus alkatrész-beszállítója volt.