További Magyar cikkek
A most megvalósulni látszó üzlettel Széles Gábor ismét a teljes, iparvágánnyal is ellátott székesfehérvári telephely tulajdonosa lehet, amely logisztikai szempontból igen értékes. Az Ikarus Rt.-nek ugyanis a városban nagy telephelye van, ezen belül áll az a gyáregység, amelyet annak idején megvásárolt az Irisbus.
2002 óta próbálkozik
Még 1999. december 15-én írták alá azt a szerződést, amelynek alapján az Ikarus az Irisbus csoporthoz csatlakozott Ikarusbus Rt. néven, s 2002. január elseje óta a társaság 95 százaléka van az Irisbus tulajdonában. Ezt követően már csak öt százalék maradt az egykori magyar főtulajdonosnál, az Ikarus Rt.-nél, amely a termelés 2003. februári leállításáig az Ikarusbus alkatrész-beszállítója volt. A székesfehérvári Ikarusbus-gyár bezárását az Irisbus a magyarországi kereslet folyamatos hanyatlása mellett azzal indokolta, hogy nem sikerült újraindítani az orosz exportot.
Széles Gábor 2002 vége óta próbálja visszavásárolni a céget, amiért - két évvel ezelőtti nyilatkozata szerint - több millió dollárt ígért. Miután sokáig nem kapott választ ajánlatára, 2003 novemberében bejelentette, hogy két újonnan fejlesztett járművel Kőbányán kezdi meg az autóbuszgyártást a Műszertechnika Holding Rt. frissen alapított leányvállalata, a Hungarian Bus Kft. Az eredeti tervek szerint a következő évben legyártandó több száz autóbusz jelentős részét exportálni kívánták. A technológiai hátteret a szegedi, szeghalmi, mátyásföldi és székesfehérvári Ikarus-leányvállalat, valamint mintegy 30 korábbi Ikarus-beszállító biztosította volna a gyárnak. Minderről azonban azóta sincs hír, de lapértesülés szerint nyáron bezárták az Ikarus Alkatrészgyártó Kft. szegedi üzemét és a szeghalmi Ikarus-Főnix Kft. telephelyét is megvette egy vállalkozás.
Új fejlesztésű buszok
A magyar piacon az elmúlt három évben igen kevés autóbusz kelt el. A másik két hazai gyártó, a NABI Rt. és a Kravtex Kft. együttesen is csak 117 járművet tudott itthon eladni a legjobb évben, 2004-ben. A piac ugyanakkor már régóta várt egy központosított közbeszerzési pályázatra. Novemberben mintegy 9 milliárd forintos támogatást kaptak a Volán-társaságok járműállományuk felújítására, s a január 23-án lezáruló pályázat három különböző kategóriában összesen mintegy 250 járműre szól. A győri Kravtex Kft. nagy reményeket fűz a három frissen fejlesztett modelljükhöz, különösen a 12 méteres elővárosi buszhoz - mondta lapunknak a társaság ügyvezető igazgatója, Krankovics István.
Az 500 embernek munkát adó Kravtex-Kühne csoport már meg is kezdte a járművek legyártását, ezekhez a motorokat az Iveco, a váltót az egri ZF, illetve a szentgotthárdi GM Powertrain Magyarország Allison üzeme szállítja. Mivel a Rába már nem tudott megfelelő futóművet szállítani, azok Csehországból, míg a részegységek a csoport mosonmagyaróvári Kühne üzeméből származnak.