Az emberek isznak, mint a gödény

2007.11.22. 11:00
Sörből, ásványvízből és gyümölcsléből is többet adtak el az idén, mint tavaly. Csak a szénsavas üdítők piaca csökkent, derül ki a Nielsen piackutató felméréséből.

A nemzetközi trendekhez hasonlóan Magyarországon is növekszik a szomjoltó italok kiskereskedelmi forgalma értékben és mennyiségben is: sörből 7, ásványvízből 16, gyümölcsléből 17 százalékkal többet adtak el 2006 októbere és 2007 szeptembere között, mint egy évvel korábban. Szénsavas üdítőitalból viszont két százalékkal csökkent az értékesített mennyiség – derül ki a Nielsen piackutató vállalat adataiból.

Értékben a magyarországi bolti eladások a legnagyobb forgalmú sörből tíz, szénsavas üdítőitalból öt, ásványvízből 16, gyümölcsléből 26 százalékkel emelkedtek egyik évről a másikra. Sok jel mutat arra, hogy a globális felmelegedés egyik nyertese az italszektor. A Nielsen által feltárt nemzetközi trendek kiemelkedő növekedésre hívják fel a figyelmet: az élelmiszerek világszerte mért forgalmán belül a szomjoltó italok érték el a legnagyobb növekedést.

A hazai sörforgalom jellemzője, hogy tovább emelkedett a világosak piaci részesedése, a prémium szegmenstől vettek el. A fémdobozos kiszerelés részaránya újra növekszik, az üvegesé csökken. A kereskedelmi márkák részaránya egyik évről a másikra 19-ről 21 százalékra bővült mennyiségben.

Szénsavas üdítőitaloknál a light termékek részesedése tovább nőtt, mennyiségben meghaladja a 28 százalékot. A különböző kólák változatlanul elviszik a bolti forgalom felét. A nagyobb kiszerelések részaránya a vásárlásokból valamelyest emelkedett, a kisebb kiszereléseké csökkent.

Ásványvízből érzékelhetően erősödött a kereslet a szénsavmentes, illetve az enyhe szegmens iránt. De az eladások közel kétharmada még mindig a szénsavasra jut. A kereskedelmi márkák részaránya mennyiségben hat százalékponttal emelkedett. Az ízesített ásványvíz iránt növekszik az érdeklődés, de forgalmi részaránya még mindig alacsonyabb öt százaléknál.

A gyümölcslépiacon az italok kimagasló részesedése alig változik. Ahogyan stabil az utána következő száz százalékos dzsúsz és a nektár mutatója is.

Az ízek között vezető narancstól elvett némi részesedést nagyobb szegmensek közül a vegyes és a multivitamin. A boltokban a gyümölcslé közel kétharmadát papírkiszerelésben adják el, csökkenő tendenciával, itt a műanyag kiszerelés pozíciója erősödött kis mértékben.

A hazai élelmiszer-kiskereskedelemben az alkoholmentes szomjoltó italok kulcsszerepet játszanak mind a forgalom és a nyereség, mind a vásárlások gyakoriságának növelése szempontjából. A Nielsen által mért kilencven élelmiszer-kategória forintban mért forgalmi toplistáján a húskészítmény után második a sör, majd a sajtot követően negyedik a szénsavas üdítőital, ötödik az ásványvíz, hatodik pedig a gyümölcslé.

Az egyes bolttípusokban eltér az ital kategóriák helyzete. Például a hipermarket mennyiségben mért piaci részesedése ásványvízből 33, gyümölcsléből 27, szénsavas üdítőitalból 24, sörből 21 százalék. A 401-2500 négyzetméter közötti, modern bolttípusokban is az ásványvíz a sláger, az eladott mennyiség 43 százalékát vásárolják ott. A hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletek mennyiségi piaci részesedése szénsavas üdítőitalból (50 százalék), sörből (48), gyümölcsléből (40), míg a legkisebb ásványvízből (24).