Erzsébet
1 °C
4 °C

Harmadával drágább sztrádák a kamionoknak

2006.09.26. 08:10
Az autópálya-matricák árának jelentős emelésére készül a gazdasági tárca. Összhangban az uniós szabályozással, amely 8-ról 11 euróra emeli a maximális napi díjat, 2000-ről 2750 forintra növelnék a csak tehergépjárművek által megvehető D4-es, napi matricák árát. A belföldiek kedvezményt szeretnének, a sztrádák mellett lakók a forgalom visszatérésétől tartanak.

A szaktárca rendelettervezete szerint október 1-jétől a jelenlegi 2000 forintról 2750-re emelik a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek (D4-es kategória) napi matricájának az árát – értesült a Világgazdaság. A D4-es kategória járműveinek napi és éves sztrádahasználati díját a gazdasági tárca már januártól jelentősen emelni akarta, ám ez eddig elmaradt.

Havi 180 milliós mínusz

A drágítással meg kellett várni az új EU-s tarifaplafonok hatálybalépését, amivel az egynapos matrica díját 8 euróról 11-re, az évesét 720-ról 750-re növelték. Elvileg júliustól elhárult ugyan ez az akadály, mégsem emeltek, ez pedig havi mintegy 180 millió forint veszteséget okozott.

Az egyhetes és a havi matricák már az év elejétől drágábbak lettek, s ez alaposan átrendezte az egyes típusok közti árviszonyokat: még hat napijegy ára is kisebb a hetijegyénél. Így olcsóságuk miatt nagymértékben emelkedett az egynapos matricák eladási száma, a hetiből és a haviból pedig kevesebb fogyott.

Általában nem ért egyet a tervezhetetlen dolgokkal, az év közbeni költségnövekedéssel Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára. De szerinte a D4-es napi matricát döntően a tranzitforgalomban közlekedők használják, az autópályát rendszeresen használó magyar fuvarozók éves matricát vesznek.

Kedvezmény a belföldieknek?

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkárhelyettese részben egyetért a D4-es kategória egynapos árának EU-szintre emelésével. Mivel döntően külföldiek használják ezt a típust, önmagában nem ellenzi, de szerinte sokkal komplexebben és egyeztetve kellene kezelni az útdíjrendszert.

Félő, hogy a belföldi fuvarozók a költségnövekedés miatt elkerülik majd az autópályákat. Ezért kedvezményt, kompenzálást javasol. Példaként említi egyebek között az éves bérlet (két vagy négy) részletben való megvásárlását, vagy hogy a D4-es egynapos matricát a D2-es és D3-as jármű-kategóriákban (ahol csak heti, havi és éves van) is használhassák. Ezzel a bevétel is nőne, mert kevesebben kerülnék el a sztrádát.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?