Harmadával drágább sztrádák a kamionoknak

2006.09.26. 08:10
Az autópálya-matricák árának jelentős emelésére készül a gazdasági tárca. Összhangban az uniós szabályozással, amely 8-ról 11 euróra emeli a maximális napi díjat, 2000-ről 2750 forintra növelnék a csak tehergépjárművek által megvehető D4-es, napi matricák árát. A belföldiek kedvezményt szeretnének, a sztrádák mellett lakók a forgalom visszatérésétől tartanak.

A szaktárca rendelettervezete szerint október 1-jétől a jelenlegi 2000 forintról 2750-re emelik a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek (D4-es kategória) napi matricájának az árát – értesült a Világgazdaság. A D4-es kategória járműveinek napi és éves sztrádahasználati díját a gazdasági tárca már januártól jelentősen emelni akarta, ám ez eddig elmaradt.

Havi 180 milliós mínusz

A drágítással meg kellett várni az új EU-s tarifaplafonok hatálybalépését, amivel az egynapos matrica díját 8 euróról 11-re, az évesét 720-ról 750-re növelték. Elvileg júliustól elhárult ugyan ez az akadály, mégsem emeltek, ez pedig havi mintegy 180 millió forint veszteséget okozott.

Az egyhetes és a havi matricák már az év elejétől drágábbak lettek, s ez alaposan átrendezte az egyes típusok közti árviszonyokat: még hat napijegy ára is kisebb a hetijegyénél. Így olcsóságuk miatt nagymértékben emelkedett az egynapos matricák eladási száma, a hetiből és a haviból pedig kevesebb fogyott.

Általában nem ért egyet a tervezhetetlen dolgokkal, az év közbeni költségnövekedéssel Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára. De szerinte a D4-es napi matricát döntően a tranzitforgalomban közlekedők használják, az autópályát rendszeresen használó magyar fuvarozók éves matricát vesznek.

Kedvezmény a belföldieknek?

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkárhelyettese részben egyetért a D4-es kategória egynapos árának EU-szintre emelésével. Mivel döntően külföldiek használják ezt a típust, önmagában nem ellenzi, de szerinte sokkal komplexebben és egyeztetve kellene kezelni az útdíjrendszert.

Félő, hogy a belföldi fuvarozók a költségnövekedés miatt elkerülik majd az autópályákat. Ezért kedvezményt, kompenzálást javasol. Példaként említi egyebek között az éves bérlet (két vagy négy) részletben való megvásárlását, vagy hogy a D4-es egynapos matricát a D2-es és D3-as jármű-kategóriákban (ahol csak heti, havi és éves van) is használhassák. Ezzel a bevétel is nőne, mert kevesebben kerülnék el a sztrádát.