További Magyar cikkek
A szokásosnál sokkal hamarabb megkezdődtek a leértékelések az üzletekben. Az elmúlt években az volt a jellemző, hogy a karácsony előtti időszakban nem voltak leértékelések, és úgy is rengetegen vásároltak. Legfeljebb karácsony előtt egy-két nappal engedtek az árakból néhány üzletben. A két ünnep között már több áruházban vitték le az árakat, de az igazi kiárusítás január elején kezdődött – magyarázta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
A mostani szezonban mindez teljesen máshogy alakult. Soha nem volt még decemberben ennyi akció, mint most karácsonykor. Emellett a legtöbb áruház kihasználta, hogy karácsony után sokan visszaviszik a nem kívánt ajándékot és már ekkor olcsóbban adtak egyes termékeket. Vámos György szerint azonban ez még csak a kezdet volt, a legtöbb pénztárca ugyanis még mindig sovány, a kereskedőknek pedig érdeke eladni az árut. Tavaly visszaesett a kiskereskedelmi forgalom, főleg a második félévben vásároltunk kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt. Volt olyan terület, ahol öt-tíz százalékkal is visszaesett az üzlet, ezért próbálták árengedményekkel az üzletekbe csábítani a vevőket a kereskedők.
A kereskedők ugyanis karácsony előtt mindenből jóval többet szereznek be, mint amennyi valóban elfogy, hiszen nem mondhatják azt például, hogy csak 39-es méretben kapható az adott cipő. Hogy az árukészlet ne maradjon a nyakukon, valahogy be kell csalogatni a vevőket az üzletekbe. A kiárusítások pedig azért nem a szezon végén vannak, mert akkor senki nem vásárolna. Márciusban nagyon kevesen hajlandóak téli kabátot, sálat vagy hótaposó csizmát venni.
A forgalmat pótolják a vonzó árakkal
Januárban és februárban már évek óta olcsóbban lehet vásárolni. A karácsonyi ünnepek alatt kiköltekeznek az emberek, így ebben az időszakban hagyományosan a legalacsonyabb a kiskereskedelmi forgalom. Ilyenkor egy átlagos hónaphoz képest akár 30-40 százalékkal is visszaeshet az üzletmenet. Nem ritka egyébként, hogy a kereskedők egymást kergetik bele az akciózásba, hiszen egyik üzlet sem teheti meg, hogy nem enged az árból, ha mellette 50 százalékos engedményt adnak.
A legnagyobb leárazások természetesen a szezonális termékeknél vannak. Egyes ruházati és sportcikkeknél nem ritka az 50-70 százalékos leértékelés sem, szinte nincs olyan ruházati- és cipőbolt, ahol ne lennének árengedmények. Érthető is az igyekezet, hiszen ha a nyakukon marad az idei kollekció, azt jövőre már nem tudják eladni. A játékokat is olcsóbban adják ilyenkor, hiszen abból is elég nagy készletet halmoztak fel karácsony előtt, hogy még véletlenül se fogyjon el az aktuális slágertermék. Az ünnepek után pedig megpróbálnak szabadulni a megmarad készlettől, akár úgy is, hogy olcsóbban adják.
A hiperek is beszállnak a versenybe
A hipermarketek is készülnek leárazásokkal, a Tesco áruházakban például már rögtön karácsony után, december 27-én csökkentették az árakat. Ekkor még főleg a tipikusan karácsonyi termékek – szaloncukor, karácsonyi dekorációk – voltak olcsóbbak. Meglepő, de még ilyenkor is vásárolnak műfenyőt – jövőre jó lesz – és a fényfüzérek is fogynak, hiszen az bárhol használható – mondta Hardy Mihály szóvivő. A következő leértékelési hullám január 10-től lesz, ekkortól a fehérnemű és a kigészítők kivételével minden ruházati terméket leáraznak. Már most 30-50 százalékosak a kedvezmények, de jövő héttől néhány szezonális ruha 70 százalékkal lesz olcsóbb. Ezen kívül olcsóbbak az úgynevezett fehér termékek, vagyis a hűtők, mosógépek, sütők.
Bár a műszaki cikkek nem szezonális termékek, az Electro World áruházakban is már karácsony után megkezdődtek a leárazások. Ez most januárban folytatódik, olcsóbban adják a termékeket újévi akciójukban.
A vásárlók is készülnek
Az emberek egyébként annyira megszokták, hogy ilyenkor sokkal olcsóbban juthatnak hozzá az ősszel kinézett termékekhez, hogy sokan ilyenkorra időzítik vásárlásaikat. A hipermarketek és a nagy bevásárlóközpontok ilyenkor is tömve vannak. Sok európai országban egyébként szigorú szabályai vannak, mikortól indulhat a kiárusítási szezon és mennyit engedhetnek az árból a kereskedők, de itthon nincsenek ilyen megkötések. Az egyedüli szabály, hogy nem szabad átverni a fogyasztót, ha tehát valamit meghirdetnek, akkor az nem fogyhat el pár óra alatt.