További Magyar cikkek
A Kirakat.hu megbízásából végzett novemberi kutatás eredményei szerint a felnőtt magyar lakosság elsősorban kozmetikai termékeket, ruházati cikket, könyvet, valamint gyermekjátékot tervezett vásárolni karácsonyra. A januári kutatás eredményei azonban azt mutatják, hogy a ruha lett a slágertermék az ünnepi ajándékozások alkalmával.
Többet vásárolunk neten
A korábban jelzettnek megfelelően népszerű ajándéknak számítottak még a konyhai eszközök, a CD-k, DVD-k is, valamint az idei felmérés azt mutatja, hogy műszaki cikkek, fehérneműk is szép számmal kerültek a fa alá. Érdekesség, hogy majdnem mindegyik vizsgált fogyasztási cikket jóval nagyobb arányban vásárolták az internethasználók, mint az internetet nem használók, ez alól kivételt csak a fehérnemű jelent.
Az ajándékozók 44 százaléka vásárolt 10 és 30 ezer forint között, mely a korábbi felmérés adataihoz képest csak kis eltérést mutat. Ugyanakkor jóval magasabb lett azon vásárlók száma (24 helyett 39 százalék), akik harmincezer forintnál nagyobb kiadást könyveltek el. A kutatás eredményei igazolták, hogy az internetet használók jóval nagyobb összeget költöttek ajándékokra karácsonykor. Az előbbiek közel fele vásárolt harmincezer forint felett szemben az internetet nem használók 28 százalékával.
A felmérés szerint egyre jelentősebbek az online vásárlások: a felnőtt magyar lakosság öt százaléka, azaz közel négyszázezer ember vásárolt karácsonykor valamilyen ajándékot interneten keresztül, és a vásárlók 86 százaléka pozitív tapasztalatokat szerzett.
Kevesebb az elégedetlen vevő
A felnőtt magyar lakosok mindössze három százaléka vitte, illetve vitette vissza a karácsonyra átadott vagy kapott ajándékot az üzletbe, a többség elégedett volt a vásárolt termékekkel. Az elégedetlenséget a válaszadók szerint leginkább az okozta, hogy nem tetszett a kiválasztott ajándék, illetve minőségi kifogások merültek fel, vagy nem működött a termék (elszakadt, nem lehetett beindítani). A problémát azonban kivétel nélkül minden esetben orvosolták: az ajándékokat kicserélték vagy az árát adták vissza.
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az internetet használók tudatosabb vásárlóknak számítanak, körültekintőbben tájékozódnak a megvásárolni kívánt termékről, mint az internetet nem használók. Ez a vásárlói tudatosság pedig megelőzi azt a veszélyt, hogy a vevő esetleg csalódjon az adott termékben.
A karácsonyi vásárlók mindössze öt százaléka tapasztalt valamilyen visszaélést az üzletekben, boltokban. Ők elsősorban azt kifogásolták, hogy hibás volt a termékeken az ármegjelölés, vagy pontatlanul számolták az árakat, illetve, hogy lejárt szavatosságú/rossz minőségű élelmiszert kaptak. A januári felmérés alapján azonban nem történt visszaélés bankkártyával vagy hitelkártyával sem a bolti, sem az interneten keresztül történő vásárlások során.