Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleménye emlékeztet arra, hogy az ellenőrző hatóságok bejelentették: Csillagszóró néven összehangolt fogyasztóvédelmi ellenőrzési akció indul a karácsonyi vásárlások időszakában. Az OKSZ egyetért a kormányzati törekvéssel, hogy vissza kell szorítani a fekete- és a szürkegazdaságot, ugyanakkor elutasítja azt a hatósági ellenőrzési gyakorlatot, amely a vétségek súlyától függetlenül a bírságbevétel emelésére irányul.
A szövetség közölte, hogy javaslatcsomagot dolgozott ki az "ázsiai piacok" szabályainak szigorítására. Szerintük az "ázsiai piac", "kínai piac" a kereskedelmi törvény alapján a "vásár" fogalmának felel meg, emiatt is pontosítani szükséges a fogalmat. A szövetség többi között javasolja, hogy a vásár működtetője legyen köteles minden egyes árusító-, továbbá raktárhelyet egységes rendszerű sorszámmal ellátni.
A vásárban az ott árusító, ott raktározó árus, vállalkozás, egyéni vállalkozó köteles a sorszám mellett jól látható módon feltüntetni megnevezését, székhelyét, adószámát. Ugyancsak nyilvánosan ki kell írni az árusítóhely vezetőjének, nyilatkozattételre felhatalmazott alkalmazottjának nevét, kihelyezni a kereskedelmi tevékenység folytatására feljogosító önkormányzati működési engedélyt.
Az OKSZ figyelmeztet arra: a vásár működtetője köteles nyilvános nyilvántartást vezetni az árusokról, a raktározókról, a nyitva tartás rendjéről. A vásár működtetője legyen köteles a vásár nyitva tartásának teljes időtartama alatt központi vevőszolgálatot, a vevőszolgálat céljára külön helyiséget fenntartani, továbbá ki kell írni, hová fordulhat a panaszaival.
Ha a vásárló kifogásolja, hogy az árus nem tud magyar nyelven, eseti, azonnal igénybe vehető tolmácsszolgálatot kell biztosítani. A hatósági ellenőrzést megtagadó, az ellenőrzés elől váratlanul bezáró árust, raktározót ki kell tiltani a vásárról. Veszélyessége miatt meg kell tiltani a játékok és kozmetikumok üzlethelyiségen kívüli árusítását. A szövetség szerint az "ázsiai piacok" forgalma jelenleg több száz milliárd forint lehet egy évben, nagyobbrészt nagykereskedelmi, elosztó tevékenységgel, ami csaknem ugyanannyi, mint a ruházati kiskereskedelem 400 milliárd forintnyi értéke.