További Magyar cikkek
Kóka János elmondta: a közlekedési reform keretében a Volán-társaságok várhatóan 2007 elején a minisztérium felügyelete alá kerülnek. A miniszter szavai szerint igyekeznek "rendet rakni, karcsúsítani, és korszerűsíteni", például megszűnnek a felesleges igazgatósági és felügyelő bizottsági pozíciók. "Ez ugyan sokakat fog sérteni, de meg kell tenni" - mondta, hozzáfűzve, hogy persze lesznek ennél fontosabb lépések is. Ilyen a buszpark fejlesztése, vagy a MÁV és a Volán menetrendjének az összehangolása.
Kóka János közölte: igyekeznek az áruszállító tranzitforgalom minél nagyobb részét a gyorsforgalmi úthálózatra terelni. Ezért a kamionok és teherautók az autópályákon kívüli útszakaszok használatáért útdíjat fognak fizetni. "Egyelőre bizonyos útszakaszokra a jelenlegi matricás rendszert fogjuk kiterjeszteni. 2008-tól pedig szeretnénk bevezetni az elektronikus díjszedést, így megvalósulhatna a használatarányos díjfizetés" - mondta.
A vasúti sínekre terelik
Jövőre már 900 millió forint közvetlen költségvetési támogatással járulnak hozzá ahhoz, hogy a közúti fuvarozás egy részét a vasúti sínekre tereljék. Igazi áttörés csak a vasúti infrastruktúra fejlesztésétől várható, de ez is elindul - tette hozzá. Hosszú távon vonzó lehet a környezetkímélő vasúti árfuvarozás, bár ma még ez túl lassú, a vasúti fuvarozás átlagsebessége 9 kilométer/óra a várakozási időkkel együtt, de "2007-től az európai uniós pénzek nagy lökést adnak majd a fejlesztéseknek".
Kóka János elmondta: jelentős konfliktusokra számít az energiapiac liberalizálása kapcsán. "A fogyasztók érdekében a monopóliumok, a szerzett jogok egész szokásrendszerét kell átalakítanunk" - hangsúlyozta. Véleménye szerint a teljes energiapiacot meg lehet és meg kell nyitni, hogy meginduljon a verseny az összes fogyasztóért. Ennek az előnyeit hosszú távon rendkívülinek tartja a miniszter.
Üzletre hangolva
Új villamosenergia- és gáztörvényt kell alkotni - jelentette ki. Számításai szerint 2007 második felére mindkét piac megnyílhat. Az ideihez képest csaknem háromszorosára nő az energiatakarékosságra fordítható költségvetési keret - mondta a gazdasági miniszter, hozzátéve, további 15 milliárd forintos MFB-hitelkeret áll rendelkezésre. A miniszter elmondta, hogy az energiatakarékossági program végrehajtásával 2010-ig 40 milliárd forintot lehet megtakarítani az éves gázszámlából.
Kóka János kijelentette: a vállalkozásokat sújtó adminisztrációs költségek csökkentésén át az adópolitikáig, a versenyképesség számos meghatározó elemét tartalmazza a GKM Üzletre hangolva programja, és ezek a témák a versenyképességi tanács napirendjén is szerepelnek. "Végre elindult az a folyamat, ahol a politika teret enged a gazdaság kezdeményező erejének" - jegyezte meg a miniszter.
A végén eredmény is lesz
A miniszter beszámolt arról is, hogy folytatódik a minisztérium átalakítása. "A tárcán belül és a háttérintézményeinkben felszámoltuk a párhuzamos feladatok ellátását, a hatékonyság jegyében a minisztériumban 70-ről 23-ra csökkentettük a főosztályok számát, a 2007-es évnek pedig mintegy harmadannyi háttérintézménnyel vágunk neki" - tette hozzá. "A korszerű és modern állam számomra azt jelenti, hogy az állam azzal foglalkozik, amihez ért, ami a felelőssége, és ezt sokkal jobb minőségben végzi, mint korábban" - hangsúlyozta Kóka János.
A reformok kapcsán a miniszter megjegyezte: "az első másfél évben hibát követtem el: alábecsültem az ellenállást, azt, hogy sokan egyáltalán nem érdekeltek a változtatásban. Ma már tudom, folyamatosan tárgyalni, érvelni, küzdeni kell, és a végén eredmény is lesz".
A miniszter szavai szerint a Szabad Demokraták Szövetsége elkötelezett a reformok mellett. "A szocialisták tudják, hogy számíthatnak ránk, amikor végre kell hajtani, meg kell védeni a reformintézkedéseket, de tudhatják azt is, hogy csak addig vagyunk jó partnerek, amíg kitartunk a közösen kitűzött célok mellett. Nincs más út, csak a reformoké. Én addig akarok a posztomon maradni, amíg a reformok szabad utat kapnak" - mondta Kóka János.