Lista a félig kész szakaszokról
A kötvénykibocsátás pontosabb összegét, illetve az egyéb körülményeket is megszabja, hogy pontosan mely sztrádaszakaszok beruházását finanszíroznák ebből a forrásból. Az év végére elkészülő listára azok az autópálya-szakaszok kerülhetnek fel erre, amelyek készültségi állapota az Eurostat elvárásának megfelelően 50 százalék alatt van.
Várhatóan 1,5-2 milliárd euró közötti kibocsátásról lesz szó, amelynek további részleteiről egyelőre csak annyi tudható, hogy a kibocsátó az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. lesz - mondta el Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője. A kötvény fedezetéül az a rendelkezésre állási díj szolgál, amelyet - a szolgáltatás fejében - az állam fizet az ÁAK-nak.
A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésével kapcsolatos legújabb elképzelés megfogalmazására azt követően kényszerült a kormányzat, hogy az Eurostat megtorpedózta a terveket, amelyek szerint az államháztartáson kívülre helyeznék az összes beruházás finanszírozását. A kabinet korábban a befejezéshez közeledő pályaszakaszok finanszírozását is így kívánta megoldani.
Korábban a 2005-2008 közötti építkezések finanszírozásához hárommilliárd eurós kötvénykibocsátásról volt szó. A megváltozott feltételek miatt viszont kisebb összeg is elegendő lesz, a többit pedig költségvetési forrásból teremtik elő - tette hozzá Tóth.
Az autópálya-kötvény árazása a garanciától függ; amennyiben az állam teljes garanciát vállal a visszafizetésre, úgy csaknem egy szuverén adóshoz hasonló feltételekkel lehet forráshoz jutni. A magyar állam jelenleg devizában meglehetősen jó feltételek mellett tud kilépni a kötvénypiacra.
Ez a finanszírozási forma azonban mindenképpen drágább. A szakértők szerint kockázat szempontjából "MFB-típusú" lehet. Az mindenesetre várható, hogy e papírok közel sem lesznek olyan likvidek, mint az állampapírok. Amennyiben nem áll teljes állami garancia a kibocsátás mögött, a többletkockázat miatt lényegesen - akár 80-90 bázisponttal - több prémiumot kell majd ajánlani.