További Magyar cikkek
Visszaesés
A harmadik negyedév újabb visszaesést hozott, az értékesítés kissé elmaradt a 49 ezer darabtól. Az előző év azonos időszakához képest ez öt százalékos visszaesés. Az első tíz hónapban összesen ugyanannyi gépkocsit értékesítettek, mint 2003 azonos időszakában.
Az első negyedéves visszaesés egyik oka a regisztrációs adó bevezetése, mely februártól a gépjárművek fogyasztási adóját váltotta fel. 2004 második felében ismét a figyelem középpontjába került a regisztrációs adó, mely 2005-ben - a jelenlegi helyzettel szemben - része lesz a gépkocsi után fizetendő áfa alapjának.
Idén a harmadik negyedévben a háztartások csupán 1,7 százaléka (64 ezer háztartás) gondolja úgy, hogy várhatóan egy éven belül új személygépkocsit vásárol. További 3,5 százalék (131 ezer háztartás) tervezi használt autó vásárlását a következő egy évben. A gépkocsit vásárlók 93 százaléka úgy gondolja, hogy hárommillió forintnál kevesebbet, hat százaléka három-hatmillió forint között, egy százaléka pedig hatmillió forint feletti összeget költ a gépjármű megvásárlására.
Jelentős hitelek
A személyautó vásárlását tervezők 31 százaléka a teljes vételárat egy összegben kívánja kifizetni, míg 58 százaléka várhatóan részletfizetés mellett dönt. A vásárlók 12 százaléka akarja a finanszírozást lízing formájában megoldani. A lízingelők aránya az előző negyedévhez viszonyítva nem változott, a készpénzes vevők aránya tovább csökkent a részletfizetés mellett döntők javára.
A magyar vállalati szektort reprezentáló mintán felmérték a hazai cégek gépkocsi vásárlási terveit. A válaszadók 12 százaléka nagy valószínűséggel vesz majd autót. A cégek 26 százaléka nem tartja valószínűnek, hogy autót vesz a következő egy évben, 49 százalékuk pedig biztosan kizárta ennek lehetőségét.
A cégek a korábbiakhoz hasonlóan a közép-kategóriás autókat fogják keresni a leginkább, ebbe a kategóriába tartozik az összes vásárolni kívánt gépkocsi 57 százaléka. A második legnépszerűbb csoportot a kis-kategóriás személyautók jelentik, részarányuk 26 százalék. A vállalati márkapreferenciák eltérnek a lakosságétól.
Németek és japánok
A vállalatok legkedveltebb márkái a Volkswagen, a Toyota és az Opel. A Toyota növelte népszerűségét, de így is csak másodiknak futott be. 2004 során jelentősen javult még a Renault és a Skoda megítélése. A lakosság által kedvelt Suzuki, mely 2004 első felében utolérte az Opel az értékesített autók számában, a vállalati kedveltségi lista végén található.
2004-ben felerősödött a személygépkocsi-értékesítés éves ciklusa, negyedévenként jelentős ingadozást figyelhettünk meg. Az év utolsó negyedéve hagyományosan magas forgalmú, vagyis számíthatnánk a forgalom hirtelen megugrására. 2005-re a regisztrációs adó mértéke kategóriánként eltérő mértékben, 4-13 százalék között növekszik. Az emelés logikája nem egyértelmű: a legalsó és legfelső kategóriák körében magasabb, a középső kategóriáknál mérsékeltebb emelés lesz.
Mérsékelt növekedés
A regisztrációs adó újbóli bevonása az áfaalapba, illetve az adó mértékének növelése drágítja a személygépkocsikat. A várható áremelkedés nagyrészt az adómódosításoknak tulajdonítható, mivel az importőrök főként a forint árfolyamának változása miatt igazítják áraikat, a forint erősödése azonban nem indokol emeléseket. Kérdéses, hogy az előre látható drágulás milyen mértékben ösztönöz a vásárlások előrehozatalára.
A felmérés szerint 2004 negyedik negyedévében csak mérsékelt növekedésre számíthatunk, így 2004-ben összességében a tavalyi forgalommal megegyező, esetleg attól elmaradó értékesítés várható. Az esetleges előrehozott kereslet nem fogja jelentősen növelni az éves értékesítést. A 2003-ban 21 százalékkal növekedett az új gépkocsik értékesítése, így az idei stagnálás mellett is jelentős forgalom figyelhető meg.