Egy héttel csúszik a költségvetés első változata

2007.07.26. 16:09
Alig lehet valami érdemi információra bukkanni a pénzügyi tárca által nyilvánosságra hozott tervezési köriratban. A központi közigazgatásban nem változik az illetménytábla. Készülnek a hároméves keretprogramra.

A korábban gondolthoz képest kitolt határidőt szabott meg a Pénzügyminisztérium a jövő évi költségvetés első változatának megalkotásához - lényegében ezt az egyetlen érdemi információt tartalmazza az Indexen már ismertetettekhez képest az a tervezési körirat, amelyet a szaktárca nemrég a honlapján tett közzé.

Egy héttel később

Mint beszámoltunk róla, nem sokkal ezelőttig úgy volt, hogy augusztus 8-ára el kellett volna készíteni a törvényszöveget és a részletes indoklást, ám a most nyilvánosságra hozott körirat egy héttel kitolja a határidőt. Ennek hátterében az állhat, hogy a jövő évi adóváltozásokról történő elhatározást késleltették a tavaszi hónapok koalíciós huzavonái, emiatt pedig később foghattak hozzá a tárcánál a 2008-as büdzsé megtervezésének és a szűk határidőt most korrigálták. Mindez azonban nem veszélyezteti azt, hogy a rendelkezésre álló időpontig, szeptember végéig a kormány benyújtsa a parlamentnek a 2008-as költségvetési törvényjavaslatot.

Figyelemre méltó, hogy a PM honlapjára most felkerült dokumentumot egy picit szépítették. Összevetettük az anyagot a lapunk birtokába került korábbi dokumentummal, amelyből kitűnt, hogy a nyilvánosság elé szánt anyagban már nem szerepel egy, a jelenlegi rendszer problémáját elismerő bekezdés.

A mostani szisztémában nemcsak a vonatkozó költségvetési év előirányzatait, hanem a következő két esztendő előirányzatait is tartalmazza a törvény, ám utóbbi számok lényegében semmire sem használhatók, információtartalmuk szinte nulla. A tervezési körirat lapunk birtokába került korábbi változata elismerte, hogy "semmilyen kötelező erővel nem bírnak ezek a kitekintő számsorok, így a tájékoztató és a tervezést segítő jelleg is hatásában csekély marad, mivel a számadatok valóságtartalma és tényleges adatokon és számításokon való megtervezettsége egyes esetekben igencsak kérdéses." Ez a beismerés a hivatalos írásban már nem olvasható.

Nincs makropálya, pedig kellene hogy legyen

A PM által feltett tervezési köriratból sajnos nem lehet megtudni azt a makropályát sem, amire tervezik a költségvetést. A szaktárca nem kívánja elárulni, hogy például mekkora gazdasági növekedésre komponálják a büdzsét, noha ennek már rendelkezésre kell állnia. Mint megírtuk, pár hete több makropálya alapján számoltak a PM munkatársai. Csak annyit említ a dokumentum, hogy a gazdaság élénkülhet jövőre (idén 2,5 százalék körüli GDP-bővülést valószínűsítenek gazdasági szakemberek) és 2009-ben 4 százalék feletti lehet az expanzió.

Az anyagban szó van arról, hogy jövőre a központi közigazgatásban az illetménytábla, az alapilletmény mértéke nem változik. Ez azonban nem mond semmi arról, hogy a köztisztviselők bruttó bére és reálkeresete hogyan alakul: a 13. havi bér kifizetésének időzítésével játszhat a kormány, így lehet olyan verzió, hogy jövőre is csökken a közszolgák reálbére, de lehet olyan változat is, ahol erre már nem feltétlenül kerül sor.

Startol a hároméves keretprogram

A dokumentum megerősítve az Index korábbi értesülését kiemeli a hároméves költségvetési keretprogramra fontosságát. Ráadásul a költségvetési szigorra való törekvés jegyében a tervezettnél korábban is vágnának bele ebbe. A jövő évi költségvetés készülne úgy, hogy az elkövetkező három évi előirányzatokat jóval szigorúbban kellene venni. A középtávú kitekintés kötelező erővel bírna (legalábbis ott, ahol a kormány diszponál a fejezet felett, tehát például a minisztériumokra ez lenne érvényes), és csakis a kormány módosíthatná a számokat.

Ezek a hároméves előrejelzések a kormány és az irányítása alá álló közigazgatás kezét kötik. A 2008. évi költségvetési törvény elfogadását követően, a kabinet 2009 elején - a tervek szerint február végéig - határozatban tenné közre a hatáskörébe tartozó fejezetek három éves kitekintő időszakra vonatkozó (2009-2011) irányszámait, ezeket pedig a fejezetgazdák, azaz a miniszterek tovább bontják intézményenként. Ezeket a keretszámokat a fejezetek csak a kormány engedélyével módosíthatják majd.

A jövőben nem lehet hasraütésszerűen beírni a számokat, két okból sem. Deklarálnák, hogy a következő esztendők költségvetésének tervezésekor ezekből kell kiindulni, másrészt pedig a tárgyév során ezeket kell a kötelezettségvállalások korlátjainak tekinteni.