További Magyar cikkek
Volt keleti tömb
Neubauer Katalin, a CBA Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója szerint az első két hétben főként a volt keleti tömb beszállítói jelentkeztek olcsóbb termékekkel, de most már a német és a francia társaságok is itt vannak, rendkívül színes palettával.
Krizsán László, a Vállalkozók Országos Szövetsége (VOSZ) kereskedelmi tagozatának elnöke információi alapján úgy látja: a kezdeti kopogtatást követően mintha most páros lábbal rúgták volna be a honi kiskereskedelem ajtaját a beszállítók. Krizsán szerint az üzletekben nagyjából fél év múlva jelennek majd meg az új termékek, s az igazi árverseny vagy árudömping nagyjából karácsony előtt, talán már késő ősszel kiteljesedik. Addig nagy valószínűséggel több élelmiszer-ipari ágazat képviselői kerülhetnek olyan helyzetbe, mint most a tejipar.
Kereskedelmi bomba
Neubauer Katalin nem zárja ki, hogy heteken belül robban a kereskedelmi bomba, de az árverseny csak néhány hónapig tart majd. A beszállítók ugyanis felhalmozott termékeiket kínálják most olcsóbban. A készletek kifogyásával az ottani termelők is igyekeznek majd drágább árpozíciót elfoglalni. Krizsán számítása szerint a kiskereskedelmi hisztéria jövő tavasszal lecseng, addigra kiderül, ki marad talpon és ki nem. Neubauer akár három hónapos "tisztulási" időt is elképzelhetőnek tart.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lapunk érdeklődésére elmondta: várható volt, hogy megnő a magyar piac iránt az érdeklődés. A magyar az egyik legkoncentráltabb kiskereskedelmi piac a többi csatlakozóhoz képest. A forgalom 60 százalékát a nagy üzletláncok adják. Vámos egy korábbi számítása szerint a napi fogyasztási cikkek 11-13 százalékos importaránya év végére akár meg is duplázódhat, ami erőteljes nyomást gyakorol a magyar termelőkre. A főtitkár úgy véli, jelen esetben nemcsak a kereskedőknél kellene kutakodni, a feldolgozókat is megkörnyékezték a külföldi gyártók.
A Lidltől félnek
Piros László, az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetségének főtitkára is megerősítette, hogy valóban megkezdődött a pozíciók keresése a külföldi gyártók részéről. A szakma leginkább a Lidltől tart, ugyanis a német diszkontlánc a Magyarországon működő multikkal szemben nem a lokális beszállítókra épít. Vámos szerint a Lidl az indulásának első időszakában még aligha okoz árversenyt, ám Krizsán emlékeztet arra: a Lidl a cseh piacot fél év alatt teljesen átrendezte, holott összesen nyolc áruházzal indított.
Szakértők szerint a kereskedelmi láncok aligha tehetik meg, hogy ne szálljanak be az árversenybe, ami rontja a magyar beszállítók esélyeit. Mindez viszont nem jelentene problémát, ha létezne a magyar vásárlókban egy egészséges terméknacionalizmus - vélik a piackutatók, akik azt tapasztalják, a magyar vásárló továbbra is csak a termék árát nézi.