Szétdobott a kormány 1000 milliárdot

2007.08.08. 14:48
A kormány szerdán döntött a Közlekedési operatív programban uniós támogatással megvalósuló közlekedésfejlesztési programokról. Bár a listát csak csütörtökön hozzák nyilvánosságra, az Index információi szerint a listán szereplő több mint hatvan beruházásból idén kevesebb, mint húsz kezdődhet el.

A kormány szerdán döntött a következő két év során megvalósítandó, együttesen több mint ezer milliárd forint értékű út- és közlekedésfejlesztésekről, amihez 600 milliárd forint európai uniós támogatás használható fel – mondta el Budai Bernadett kormányszóvivő. Ezen belül 56 útfejlesztés valósulhat meg 440 milliárd forint értékben, így több mint 770 kilométernyi út épülhet, illetve újulhat meg.

Szélesítik az M0-st

Az uniós támogatások koordinálásáért is felelős Bajnai Gordon területfejlesztési miniszter kiemelte: körülbelül 2010-ig hozzávetőlegesen 70 milliárd forint felhasználásával autópályává kívánják fejleszteni a jelenlegi M1-es autópálya és az 51-es út közötti szakaszát, illetve elkészül az 50-es főút, valamint az M5-ös autópálya közötti új M0-ás szakasz is, szintén autópályává bővíthető formában.

Az Index információi szerint az M0-s déli szektorának a szélesítése az egyik olyan beruházás lesz, amelyet a kormány döntése szerint már idén el kell kezdeni. A most elfogadott Közop összesen mintegy negyven nagyprojektjéből nagyjából egy tucatnyit kezdene el a kabinet ebben az évben. Köztük van a már említett pályabővítés mellett a leendő M4-es Szolnok és Püspökladány közötti szakasza, valamint a három vidéki villamosfejlesztési projekt.

Kétséges azonban, hogy egyes, területszerzést is igénylő útépítések valóban elkezdődhetnek-e ebben az évben. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. ugyanis – az M0-s keleti szektorán és az M6-os városi bevezetőjén okulva – csak akkor köt kivitelezői szerződést, ha a területek kilencven százaléka már a birtokában van.

Milliárdok mindenre

Öt vasútfejlesztési projektre összesen 375 milliárd forintot fordíthatnak, és megkezdődhet öt, városi tömegközlekedési fejlesztés is 450 milliárd forintért. A kormány csütörtökön hozza nyilvánosságra a támogatott projektek teljes listáját, amellyel – a kormányszóvivő szerint – minden idők legjelentősebb magyar közlekedésfejlesztése indulhat meg.

A kormányülésen szóba került a 4-es metró finanszírozásának kérdése is, amelyről a jövő héten ismét tárgyal a kabinet, és hoz döntést mielőtt a támogatási kérelmet benyújtják Brüsszelnek. Az Index birtokában lévő korábbi költségtervekben még szerepelt a metróépítés is, méghozzá a projektek közül a legnagyobb, 262 milliárdos költségvetéssel.

A következő két évben megkezdődik az M43-as gyorsforgalmi út építése Szeged és Makó között – ez az utolsók között kerültek a nagyprojektek listájára –, valamint megépül az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa között. A tervek szerint korszerűsítik a Szolnok-Debrecen vasútvonalat, valamint a Budapest-Lőkösháza közötti vasúti összeköttetést. A továbbfejlesztésre javasolt programok között szerepel Záhony és térsége közúti infrastruktúrájának, ipari és logisztikai befektetésekkel összehangolt fejlesztésének előkészítése is.

M9-es helyett M86-os út

A gazdasági és közlekedési tárca tájékoztatása szerint a következő évek kiemelt fejlesztési programja lesz a 8-as és a 86-os utak (utóbbi a leendő M86-os gyorsút) fejlesztése. Ezt jelzi, hogy úgy tudjuk, szintén idén indítaná a kormány a majdani M86-os Szombathely és Csorna közötti szakaszának építését.

A 86-os út összességében 85 kilométeres 2008-ig megkezdődő fejlesztése érinti Szombathely térségét, valamint a Szombathely-Vát közötti szakaszt; az út burkolatának Körmend-Rédics közötti szakaszát 38 kilométer hosszan, a Győr-Moson-Sopron megyei szakaszát pedig 36 kilométer hosszan erősítik meg; emellett megvalósul a 86-os út szelestei elkerülő szakasza is, amely információink szerint szintén az utolsó percekben kerültek a programba.

A GKM kiemeli a 8-as út fejlesztésének a fontosságát is, stratégiai fontosságúnak nevezve azt, hogy teljes hosszát megfelelő forgalmi állapotban építsék ki. Az út összességében mintegy 80 kilométeres hosszán 2008-ig megkezdődő fejlesztés érinti a Márkó-Ajka közötti illetve az Ajka és Veszprém megye határa közötti szakaszt; mintegy 30 kilométeren, a Veszprém-Várpalota és a Veszprém-Székesfehérvár közötti szakaszokon valósulhat meg az út burkolatának megerősítése, az út fejlesztése; emellett pedig a 8-as és a 72-es út kereszteződésében külön szintű csomópontot alakítanak ki.