További Magyar cikkek
Az 1990-es évek elején jött divatba Ausztráliában az a módszer, amelyet mára az USA-ban is számos ingatlanügynök javasol. A taktika lényege egyszerű, meg kell adnunk egy széles ársávot, amelyen belül szívesen fogadjuk a vevők ajánlatait.
A taktika főként olyan ingatlanok esetében jöhet szóba, amelyeket meglehetősen nehéz regionális szintű összehasonlításban elhelyezni (kis településen fekszenek, egyedi építésűek...). A módszer ugyan nem túl elterjedt, az eddigi tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ügyes alkalmazásával a sáv felső felében elhelyezkedő árat lehet kiharcolni.
Két sáv közt
Szakértők azt tanácsolják, a sáv két széle között legyen 10-12 százalékos árkülönbség, hogy minél szélesebb közönséget vonjunk be a licitbe. Az amerikai ügynökök tapasztalatai szerint az ingatlanok csaknem háromnegyede a sáv felső széléhez közeli áron talált gazdára, a közelmúlt piaci lassulása azonban 50 százalék köré vetette vissza ezt az arányt.
Marcus Allen, a Florida Atlantic University professzora más véleményen van: az általa végzett kutatás szerint a sávos módszer alkalmazása átlagosan 5 százalékkal növeli az eladáshoz szükséges időt, a végső árra ugyanakkor nincs hatással. A tanulmány összeállításához 6000 texasi tranzakciót vizsgált meg.
Rögtön esik
Mivel a jelenlegi piaci környezetben az eladóknak minden eszközt meg kell ragadniuk a vevők figyelmének felkeltésére, sokan igyekeznek a meghirdetés után rövid időn belül jelentősen csökkenteni a kínált ingatlan árát.
A taktika mögötti ráció elsősorban az, hogy alkuképesnek szeretne mutatkozni az eladó, olyannak, akinek a portékáját érdemes legalább megnézni.
Szakértők szerint ez a stratégia akár működhet is, hiszen a piaci árat is egy mozgó árként kell értelmezni, lassuló piacon pedig természetes ennek csökkenése. Az eladó először teszteli a piacot egy kissé optimista számmal, pár nappal később azonban belátónak bizonyul.
Ütemes csökkentés
A fentiekhez kapcsolódóan alkalmazható gyakorlat az ár ütemes (például havonta történő) csökkentése. Ezzel elsősorban az a cél, hogy a lehető legjobb áron adjuk el az ingatlant, hiszen kis lépésközzel is ereszkedhet az ár. Természetesen be kell húzni egy minimumszintet, amit mindenképpen szeretnénk megkapni a lakásért, de a tengerentúli tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók izgalomba jönnek a folyamatosan csökkenő ártól, és nem szeretnének lemaradni egy jó üzletről.
A taktika sikeres alkalmazásához persze türelemre van szükség, hiszen az első ár környékén kevés érdeklődőre lehet számítani.
Tömbökben kell gondolkodni!
Világszerte érezhető tendencia, hogy egyre többen keresnek az internet segítségével ingatlant. A legtöbb kereső site úgy van felépítve, hogy az árakra sávosan lehet szűrni, ebből adódóan akad ingatlanügynök, aki azt javasolja, hogy ha az egyik blokkban nem ment el a lakás, tegyük egyel lejjebb.
A módszer lényege, hogy mindig a megadott ársáv tetejére árazzunk, majd ha nem kapunk kedvező visszajelzést, akkor ne a sávon belül csökkentsünk árat, hanem az egyel lejjebb lévő sáv tetejére lőjük be az ingatlant.
A taktika azon a logikán alapul, hogy a változtatás minőségileg új közönséget hozhat lázba, és rendkívül kedvezőtlen piaci környezetben évek múlva kiderülhet, jobban jártunk volna, ha némi diszkonttal idejében megszabadulunk az ingatlantól.