Össztűz a Lidl-láncra

2004.12.07. 08:05
Az importtermékeknél nehéz a bizonyítás, és a szabályozás sem teljesen egyértelmű, de a Lidl több termelő szerint beszerzési ár alatti értékesítési politikáját most a Pest Megyei Földművelésügyi Hivatal is vizsgálni kezdi.
A Napi Gazdaság információi szerint a Pest Megyei Földművelésügyi Hivatal ellenőrzési osztálya ma megkezdi a Lidl kiskereskedelmi lánc árképzésének vizsgálatát. Mint arról lapunkban beszámoltunk, a diszkontáruházakat működtető német csoport a magyarországi nyitásakor bemutatott termékeinek nagyobbik részét olyan olcsón kínálta, hogy több ellenérdekelt gyártóban, termelőben a beszerzési ár alatti értékesítés gyanúja fogalmazódott meg, és ennek a megfelelő fórumokon hangot is adtak.

Nehéz lesz a bizonyítás

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint az agrárrendtartási törvényben a beszerzési ár alatti értékesítést szabályozó paragrafus nem fogalmazza meg egyértelműen, hogy milyen származású termékekre vonatkozik. Értelmezése szerint a tilalom éppúgy érinti az importtermékeket, mint a belföldieket. Kérdés azonban, hogy nyomon lehet-e követni a termékek árképzésének alapjául szolgáló szerződéseket abban az esetben, ha azok importból származnak. Nem valószínű, hogy az áruházláncnak problémát okozna a csoport valamely testvérvállalatától minimális összegről szóló számlát szereznie egy-egy termék behozatalakor. Ha pedig a termék nem a saját csoporton belülről származik, a szállítási költségnél van mozgástér. Így meglehetősen nehéz felelősségre vonni a céget.

Ötforintos káposzta

Felelősségre vonást sürgetnek a káposztatermelők is, akik a múlt pénteken Dunaharasztiban ingyen osztottak káposztát a Lidl üzlete előtt. Ezzel a kiskereskedelmi cég a mezőgazdasági termelőket hátrányosan érintő árképzésére és a kínált termék gyenge minőségére akarták felhívni a figyelmet. A Lidl dunaharaszti áruházában a nyitási akcióban a káposztát ötforintos kilónkénti áron kínálták, egy kivi egy forintba került, egy liter tejért 109, egy liter étolajért 129 forintot kellett fizetni a Napi Gazdaság gyűjtése szerint.

A Lidlt mások is "meg akarják fogni". Az Európa-szerte botrányairól és árleszállítási akcióiról ismert csoport magyarországi leánya nemcsak az agrárrendtartási hivatalok érdeklődését keltette fel, hanem a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség sem maradt közömbös. A Lidl-termékeknél az a kifogás merült fel, hogy nem látták el őket megfelelő információval. Sok esetben csak a forgalmazó, vagyis a Lidl valamely cégének neve szerepel a címkén a márka mellett. Siklósi Máté, a főfelügyelőség illetékese elmondta, hogy ez a probléma nem Lidl-specifikus. Magyarországon a kiskereskedelmi láncok, illetve gyártók mintha nem vennék komolyan a szabályokat.