További Magyar cikkek
„A Gazdaságfejlesztési Operatív Program támogatási intézkedései gyakorlatilag kizárják a kis- és középvállalatokat a zárt végű pénzügyi lízing használatából ” – hangsúlyozza Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a szövetség által kiadott közleményben. A meghirdetett pályázati kiírások a támogatott beruházások megvalósítására 2 éves határidőt írnak elő, ezt azonban a minisztérium úgy szűkíti, hogy a beruházások megvalósításaként a finanszírozott eszköz tulajdonjogának megszerzését várja el. Azonban a termelőeszköz-finanszírozások átlagos futamideje megközelíti az öt évet, mert ennyi idő alatt termelhető ki rentábilisan a beruházás.
Előírás továbbá az is, hogy a kedvezményezett kisvállalkozásnak a támogatási szerződés megkötését követően két éven belül fizikailag és pénzügyileg is meg kell valósítania beruházását, és ehhez kapcsolódóan el is kell számolnia a támogatónak „A két éves időkorlát havi díjai erőn felüli terheket rónának a támogatott cégekre, vagyis ellehetetlenítenék a beruházásokat.” – hívja fel a figyelmet Hordós Zoltán, a lízingszövetség egy bizottságának vezetője.
Átlag alatti mutatók
Mindezek után nem csoda, hogy a kis- és középvállalkozások súlya a hazai lízing portfolióban – a pályázati rendszer deformáltsága miatt - mindösze 36 százalék, szemben az EU 47 százalékos részesedésével, figyelmeztet a szövetség. A környező országokhoz képest nálunk a legalacsonyabb az eszközfinanszírozás súlya a GDP arányában is, 0,7 százalék, míg a környező országokban 2 százalék körül alakul.
Pedig a lízing segítségével olyan tőkeszegény kisvállalkozások is forráshoz juthatnak, amelyek méretük miatt kiesnek a hitel alapú finanszírozásból, idézte a szövetség ennek a konstrukciónak még egy előnyét, megjegyezve azt is, hogy a finanszírozó számára is nagyobb biztonságot jelent a lízing a hitelnél, mert az eszköz tulajdonjoga csak a teljes lízingtartozás kiegyenlítésével száll át a lízingbe vevőre.
Az NFÜ szerint ők nyitottak
A Gazdaságfejlesztési Programok egyes támogatási konstrukciói jelenleg is lehetővé teszik, hogy a kedvezményezett a beruházáshoz, beszerzéshez szükséges saját erőt lízingfinanszírozás útján teremtse elő – válaszolta írásban az Index kérdésére az NFÜ. A GOP minden konstrukciója esetében elszámolható a zárt végű pénzügyi lízing keretében beszerzett eszköz. Támogatás a lízingcég részére fizetendő összeg tőkerésze után igényelhető. A pénzügyi lízing elszámolási szabályait a strukturális alapok támogatásait szabályozó 1083/2006/EK rendelet alapján alakították ki, ez alapján a kedvezményezettnél felmerült költségekre a támogatás kifizetését csak a megvalósítási időszak lezárásáig (támogatási konstrukciótól függően 2-3 év) engedélyezik.
Az NFÜ szerint a Lízingszövetség azzal a kéréssel fordult a hatóságokhoz, hogy a lízingfinanszírozás egy speciális konstrukcióját vizsgálják meg elszámolhatósági szempontból. E konstrukcióban a lízing futamidejét a megvalósítási időszak hossza nem korlátozza. Az NFÜ megalapozott álláspontja kialakításához a lízingkonstrukció értelmezése, és gyakorlati alkalmazása tekintetében, mind az EU-val való elszámolásért felelős Pénzügyminisztérium, mind a PSZÁF véleményét kikérte. Ez alapján nem zárják ki annak a lehetőségét, hogy a lízing időtartamát, azaz a lízingtárgy tulajdonjogának megszerzését ne a megvalósítási időszak végéhez, hanem a fenntartási időszak (megvalósítási időszak plusz 3-5 év) végéhez kössék, de a Lízingszövetség által felvázolt speciális konstrukció nem felel meg a 1083/2006/EK rendelet egyes előírásainak. A lízing futamidejének kitolása érdekében az NFÜ nyitott egy új és az EU szabályozásának megfelelő megoldás kialakítására – áll a válaszban.