További Magyar cikkek
Egy földbe vájt mederben, hivatalos nevén bevágásban száguldozunk, na jó, már amennyire egy tömörített földterületen száguldozni lehet. Teljesen Csillagok háborúja-érzésünk van, tudják, amikor a film végén a halálcsillagot kell megsemmisíteni, és ehhez valami hőaknát vagy mit kell eltalálni egy protontorpedóval. Néha lopva körül is nézünk, de sehol nincsenek se birodalmi TIE-vadászok, se R2-D2, csak Huszti kolléga ücsörög egykedvűen a hátunk mögött. Persze nálunk nincsenek protontorpedók, kevés terepjárónak szériatartozéka az ilyesmi.
Kétkamionnyi mélységben
A leendő hidak most még csonkán égbe meredő oszlopaival és a robusztus munkagépekkel azonban akkor is eléggé sci-fibe illő hangulata van a tájnak, ha tudjuk, nem filmfogatáson járunk, hanem az M0-s keleti szektorának építésén, a 3-as főút és az M3-as közötti szakaszon. Azon a nagyjából kilenc kilométeres szakaszon, amelynek nagy része ebben az úgynevezett bevágásban, magas zajárnyékoló töltések közötti mederben halad.
A leendő rákospalotai csomópontnál hajtunk fel – vagyis le – a leendő gyorsútra, itt 4-6 méteres dombok emelkednek fölénk nyomasztóan. Pedig még nem is most vagyunk a „legmélyebben”, lesznek olyan szakaszok, ahol 12 méteres fal magasodik az út két oldalán. „Az magasabb, mint két egymásra tett kamion” – végzünk gyors fejszámolást, de igazából nem tudjuk elképzelni, mekkora.
Kőmíves Kelemen utat épít
Az úton a tavaly decemberi szerződéskötés után idén áprilisban kezdtek dolgozni a kivitelező konzorcium munkatársai, de csak fél évük volt szorgoskodni. A bíróság ugyanis szeptemberben szabálytalannak minősítette az engedélyezési eljárást, ezért október 12-én le kellett vonulniuk a munkaterületről.
Az új engedély november 23-án született meg, vagyis nagyjából hat hétig állt a beruházás. Ez a másfél hónap most nagyon hiányzik, a kiesés miatt nehéz lesz behozni a lemaradást, és így tartani az átadásra eredetileg tervezett jövő novemberi határidőt.
Pláne azért, mert az alatt a hat hét alatt, amíg álltak a gépek, és a területen csak állagmegóvást végeztek, szinte végig nagyon jó idő volt, ideális útépítésre is: száraz, de éjszakai fagyok nélküli. Mostanra viszont elromlott az időjárás, amit mi is megérzünk: a ködbe burkolózott tájon Huszti kollégának minden tudását össze kell szednie, hogy használható képeket csináljon. Az útépítőknek azért főhet a fejük, mert egyes technológiákat csak meghatározott hőmérsékleten lehet használni, saját nyelvünkre mi ezt úgy fordítottuk le, hogy majdnem úgy járhatnak, mint Kőmíves Kelemen: amit megépítenek estig, az ha nem is leomlik, de szétfagy reggelre.
Másfél millió köbméter föld
Így most, noha komoly lemaradást kellene behozni, mégsem tudnak teljes kapacitással dolgozni. Főleg földmunkákat végeznek – a teljes építkezés során másfél millió köbméter földet mozgatnak meg, amiről nem tudjuk, mennyi, de nagyon soknak tűnik –, építik a csömöri HÉV várhatóan áprilisra elkészülő hídját, az elválasztó sávot, és sok helyen burkolják az árkot. Ez azért nagyon fontos, mert az út főpályája mederben halad, így ott könnyen összegyűlhet a csapadék, és az átlagosnál is nagyobbat pusztíthat a tél.
Csúcsidőben egyébként 150-200 ember dolgozik a terepen – pedig a leendő út egy részét még nem is kapták meg munkaterületnek –, most viszont körülbelül 80-100. De ez a szám nagyon rugalmas, ha például cserjésítenek – a bevágást övező zajvédő töltésen ugyanis védőerdő is óvja a környéken élőket –, az kapásból 30-40 fővel növeli a munkások számát.
Leánykori neve 2/B
Ám nemcsak az időjárás akadályozza a munkát, hanem az is, hogy az autópálya-kezelő és a közútkezelő társaságok csak november 20-ig engedélyeztek olyan munkákat, amelyek forgalomtereléssel járnak. Emiatt most már az M3-as csomópontban és a 2/B főúton – a leendő M0-s északi-északkeleti szektorán – is csak kisebb földmunkákat, a forgalomban lévő úttól elválasztott majdani gyűjtő-elosztó pálya építését, valamint állagmegóvást végezhetnek a kivitelező Egút-Debmút konzorcium dolgozói.
Mi már azon is meglepődünk, hogy az építkezés bejárását itt kezdjük, úgy tudtuk ugyanis, hogy a beruházásnak ez a szakasza csak az M3-as csomópontig tart. Ez csak részben van így. Valójában a csomópont átépítése és szélesítése mellett nekik kell a mostani 2/B főutat, valamint az M3-ast is átépíteniük és szélesíteniük.
A beruházás végén az akkor már szintén M0-s mostani 2/B főútnak az M3-stól külön gyűjtő-elosztó pályája lesz, ami Dunakeszi felé csak a fóti csomóponton túl vezet be a főútba (valamint Dunakeszi felől a másik oldalon is itt alakítják ki a lehajtót). Az M3-ason átmenő felüljárót egy-egy sávval szélesítik, és az autópálya is kap egy új gyűjtő-elosztó sávot.
Betonból lesz, 26 centisből
Magának az M0-snak a főpályája a keleti szektorban is kétszer két sávos plusz leállósávos lesz, a nagyjából kilenc kilométeren összesen 16 műtárgyat kell megépíteni. A sávokhoz jön még a 3-as főút közelében egy kapaszkodósáv, valamint a csomópontoknál a gyorsító és lassító sávok.
Csomópont ezen a szakaszon kettő lesz: a meglévő M3-as átépítése mellett egy rákospalotai csomópontot alakítanak ki; na, azt már ismerjük, ott kezdtük az autókázásunkat. Azt láttuk is, hogy a híd acélelemei ott nagyjából már elkészültek, beton azonban csak tavasszal kerül rájuk.
A kopóréteg a főpályán éppúgy beton lesz, mint a keleti szektor már átadott, M5-ös és 4-es főút közötti szakaszán, a csomópontokban viszont aszfaltoznak. Sőt, vannak helyek, ahol már aszfaltoztak - derül ki, miközben terepjáróval végigdöcögünk az építkezésen. A leendő rákospalotai csomópont egyik lehajtóján már aszfalt fénylik.
A majdani főpályán azonban még jobbára a tömörített földön, az úgynevezett töltéstesten autózunk. Erre még csak néhány helyen került rá a védőréteg, amelyet három különböző betonréteg fed majd. Az út néhány szakaszán az úgynevezett CTH és CKT-4 betonok már láthatók is, míg a legfölső, 26 centi vastag beton kopóréteget csak valamikor jövőre, a munkálatok utolsó fázisaiban helyezik el.
Hogy ez mikor lesz, azt most még nem tudni. Elvileg ugye 2007. november 30-ra kész kellene lenni – nemcsak itt, hanem a teljes szakaszon, a 4-es főút és az M3-as között –, különben elveszhet a brüsszeli 80 millió eurós támogatás. Hát, ha én Veres János vagy Kóka János lennék, akkor nagyon nem számolnék ezzel a 80 millióval.
A földmunkák között autózva ugyanis egyszerűen hihetetlennek tűnt, hogy itt éppen egy év múlva már 11 méter széles autópályán, 130-cal száguldhatunk át az M3-asról az M1-esre, vagy a Colbert-hídon a Duna-kanyarba. De ha mégis így lesz, komolyan, már az sem fog zavarni, ha egy kicsit srpeg.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Orbán Viktor aláírta: egymillió forintos büntetés jár annak, aki nem teszi ki az árrésstopról szóló tájékoztatást
A rendelet 2025. március 17-én, azaz a jövő hétfőn lép életbe. Részletek a cikkben.
március 12., 08:34
- Gazdaság
Leállásra figyelmeztet az OTP, nem lehet majd pénzt felvenni, kártyával fizetni és utalni sem
Több napot is érint majd egy banki fejlesztés.
március 12., 12:26
- Gazdaság
Vizsgálja az Országos Kereskedelmi Szövetség az árrésstop lehetséges hatásait
A szervezet megindokolta, melyik esetben törheti le az intézkedés az inflációt.
március 12., 06:16
- Mindeközben
Bálint Antónia és Fekete Pákó durván összefeszültek a Farm VIP-ban, megvan az újabb kieső
1 órája
- Gazdaság
A kisvállalkozók járnak igazán rosszul – Bod Péter Ákos kemény kritikával illette a kormány árrésstopját
A volt jegybankelnök szerint elkésett a kormány az inflációs küzdelemben.
március 12., 07:24
- Gazdaság
Az EU kemény válaszlépéseket jelentett be Donald Trump vámjaira
Brüsszel teljes erővel csapott le, elege lett az amerikai elnökből.
március 12., 11:42
- Gazdaság
Rég nem látott fordulat az albérletpiacon, minden bérlő ezt várta évek óta
Ennek ellenére továbbra is zsebbenyúlós sztori lakást bérelni.
március 12., 10:06
- Gazdaság
Fordulat a benzinkutakon: lélektani határ alá esnek az üzemanyagárak
Bűvös számokat láthatunk.
március 12., 11:33
- Gazdaság
Kiterjesztette a kormány a Vidéki Otthonfelújítási Programot: már a nyugdíjasok is igényelhetnek milliókat
A kormány az intézkedéssel javítana a vidéki lakosság életkörülményein.
március 12., 08:53
- Címlapon
Ezért lett Orbán Viktor rémálma Ukrajna uniós csatlakozása
Drámai következményei lehetnek a keleti szomszédunk belépésének.
1 órája
- Címlapon
Óriási támadás történt a Gázai övezetben, legalább 322-en meghaltak egy izraeli légicsapásban
A Hamász szerint a túszok sorsa így bizonytalanná vált.
2 órája
- Gazdaság
Nem sértett jogszabályt Magyarország, amikor a spanyol szélsőjobb támogatásával beleszállt az ország szuverenitásába
A szocialista párt kezdeményezésére indult ügyészségi vizsgálat.
március 12., 14:16
- Gazdaság
Háromezer magyarországi munkalehetőséget kínálnak egy Fülöp-szigeteki állásbörzén
Az esemény olyan népszerű, hogy már jegyet sem lehet kapni rá.
március 11., 07:14
- Mindeközben
Balogh Levente álmaiban már látta azt a személyt, aki megoldást jelenthetne a problémájára
tegnap, 22:06
- Gazdaság
Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged
A felelősség és a terhelés óriási, de a javadalmazás ennek fényében kiemelkedő.
március 12., 14:49
- Gazdaság
Karrierváltás: 700 ezer forint felett a juniorok, egymillió felett a tapasztaltabbak átlagfizetése
A legtöbben vendéglátós, kereskedelmi, oktatási vagy pénzügyi területről érkeznek.
március 11., 08:00
- Gazdaság
Reagált a tárca arra, lesznek-e tájékoztatók a boltokban az árrésstopról
Figyelik, a kereskedők végrehajtják-e a szabályozást.
március 12., 12:42
- Címlapon
Politico: Magyarország amerikai nyomás miatt vonhatta vissza vétóját az oroszokat érintő szankciókkal kapcsolatban
Sajtóértesülések szerint Marco Rubio telefonon kérte Szijjártó Pétert a blokkolás eltörlésére.
2 órája
- Gazdaság
Hatalmas felháborodás, a polgármester most nyugtat: nem lesz munkásszálló
Három évig stoppolhatják a beruházást.
március 12., 14:19
- Címlapon
Lázár János elmagyarázta, mit értett valójában az Európai Uniótól való függetlenedésen
A közlekedési miniszter szerint a brüsszeli elit ellen sok országban lázadnak fel.
48 perce
- Mindeközben
Megszületett Brasch Bence kisfia, a színész A Nagy Duettből sietett a kórházba
tegnap, 19:58
- Címlapon
A Tesco és a Lidl is lépett az árrésstop miatt, korlátozást vezettek be
Megérkeztek az első gyakorlati reakciók a kormány intézkedésére.
tegnap, 18:15
- Mindeközben
Bekapcsolva maradt A Nagy Duettben Szabó Zsófi mikrofonja, kiderült, mit gondol valójában Mihályfi Lucáékról
tegnap, 17:05
- Címlapon
Hamarosan az OTP és az MBH Bank is leáll
Fontos időpontokra hívták fel ügyfeleik figyelmét.
2 órája
- Mindeközben
Dér Heni az anyaságról: Szerintem nekem ez a karmám, ezt kaptam feladatként, hogy megtanuljak türelmesnek lenni
tegnap, 16:22
- Gazdaság
Donald Trump vámháborúja gazdasági válságba sodorhatja az Egyesült Államokat
Alaposan felborzolta a hangulatot, egyes elemzők szerint a recesszió sincs kizárva.
március 11., 07:15
- Gazdaság
Kiderítettük: a szállítmányozó cégek alkalmazottai dézsmálják a több millió forintos küldeményeket
Kibúvót keres a UPS, nyomoz a német rendőrség.
március 11., 18:52
- Gazdaság
Varga Mihályék üzentek a fő ellenségüknek: Nincs pardon
Kemény jelzéseket küldött a jegybank.
március 11., 16:28
- Gazdaság
Pusztító adat érkezett, ez már a pénztárcánkat érinti
Úgy tűnik, igencsak meglazult a lánc, amellyel a kormány befogni szándékozott az inflációt.
március 11., 08:30
- Gazdaság
Orbán Viktor bejelentette, a kormány belenyúl harminc alapvető élelmiszer árába
A miniszterelnök azonnal reagált az elkeserítő inflációs adatokra.
március 11., 09:08
- Gazdaság
Itt a harminc élelmiszer, amire jön az árrésstop
Orbán Viktor rátapos az árakra.
március 11., 10:06
- Gazdaság
Figyelem: ezekre a vállalkozásokra száll rá idén a NAV
A visszaélések hatékonyabb feltárását segítő adatvagyont halmoz fel az adóhatóság.
március 11., 15:28