További Magyar cikkek
Május közepén jelent meg az M31-es gyorsforgalmi út megépítésére kiírt tender a Közbeszerzési Értesítőben. Az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. által közzétett felhívás szerint augusztus 15-én kellett volna eredményt hirdetni, míg a szerződéskötést augusztus 25-re ígérték. Hiába gondoltuk azonban azt, hogy a nyár végén akár már kezdődhet is a gödöllői autópálya építése.
Se eredmény, se válasz
Ugyanis hiába múlt el az eredetileg tervezett határidő, NIF a mai napig sem tette közzé a pályázat végeredményét. Az állami cégnek augusztus 21-én küldtük el kérdéseinket írásban, azt szerettük volna megtudni: miért nem volt még eredményhirdetés és szerződéskötés, mik lettek a módosított időpontok, és a pályáztatás csúszása befolyásolja-e a kivitelezés folyamatának időzítését? Megkérdeztük azt is, hol tart az elbírálás, hányan és kik indultak a pályázaton.
Kérdéseinkre két hét alatt egyetlen választ sem kaptunk. A cég szóvivője, Fazakas Orsolya ugyan időnként ígéretet tett arra, hogy másnapra összeállítják a válaszokat, ám erre a mai napig hiába várunk (ahogyan annak megválaszolására is, hogy mikor kezdődik meg az M0-s déli szektorának szélesítése és az 51-es főutat az M5-M0 gyáli csomópontjával összekötő szakaszának a keleti szektor átadása után egyre sürgetőbb megépítése).
Halasztottak, de nem tudjuk, miért
Piaci körökből lapunk annyit tudott meg, hogy az eredményhirdetés új időpontja talán szeptember 12-e, azonban ez az információ – mivel a NIF ezt sem kommentálta – korántsem biztos. Ha valóban így van, akkor várhatóan e hónap végén, vagy a következő elején lesz szerződés, feltéve, hogy a tender végeredményét senki nem támadja meg. A tervezetthez képest tehát legalább egy hónappal később kezdődhet a munka, pedig a határidő szoros.
Az útnak a NIF eredeti közbeszerzési felhívása szerint 2010. május 31-re kell elkészülnie. Ezt a határidőt sokkal nemigen lehet túllépni, hiszen 2010. december 31-ig hazánknak el kell számolni azzal a 284 millió eurós (nagyjából 70 milliárd forintos) támogatással, amelyet még 2005 januárjában kaptunk az M0-s keleti szektorának az építésére.
Sietni kell
Azzal a munkával 2007 végére kellett volna elkészülnünk és elszámolnunk, ám mivel a beruházás csúszott – az utat a napokban fogják forgalomba helyezni – a pénzt úgy sikerült megmenteni, hogy külön projektbe szervezték az M31-est, és így 2010 végéig haladékot kaptunk. Hogy a közbeszerzési eljárás mostani csúszása ezt a határidőt hogyan befolyásolja, azt sajnos szintén nem sikerült megtudnunk a hallgatásba burkolózó NIF-től.
A tendernek egyébként már a kiírása is csaknem egy évet csúszott: tavaly nyár elején még úgy volt, hogy nyár végén megjelenik a közbeszerzési kiírás. Aztán az időpont szeptemberre, majd februárra, márciusra, áprilisra és májusra módosult. A 12,4 kilométeres szakasz több mint tíz kilométerrel rövidíti meg az M3-as tranzitforgalmát.
Az M31-est a pályázati felhívás szerint autópályának építik, de csak 110 km/órás tervezési sebességgel, amit a NIF korábban azzal indokolt, hogy "a domborzati viszonyok az M0-n végig a 110 km/h sebességet teszik lehetővé". A gyorsút betonalapú és kétszer kétsávos lesz, azon két csomópontot, 21 műtárgyat és egy pihenőhelyet építenek meg, utóbbi komplex kialakítású, benzinkutas pihenőhellyé fejleszthető lesz. Az M0-son a Duna bal partján (pesti oldalán) egyébként egyetlen benzinkút sincs – és várhatóan nem is lesz –, csak majd ez az egy az M31-esen.
Tíz éve tervezik
A Mérnök Újság tavaly decemberi cikke felidézi, hogy az M0-st és az M3-ast összekötő gyorsforgalmi út létesítésének előzményei 1997-98-ra nyúlnak vissza. A közlekedést akkor felügyelő KHVM, a főváros és Pest megye 1998 februárjában kötött megállapodást a megvalósításról, annak értelmében "az M31-es autópályának 2004 év végéig kellett volna megvalósulnia".
Akkor több tanulmányterv is készült arról, milyen nyomvonalakon vezethet az M31-es Pécel, Isaszeg, Gödöllő és Mogyoród térségében. Vizsgálták többek között azt is, hogy Gödöllőtől keletre vagy nyugatra csatlakozzon-e az M3-ashoz, volt olyan koncepció, amely szerint az M31-es lett volna egyben a város déli elkerülője. A végül elfogadott változatot a cikk szerint "településfejlesztési és környezetvédelmi szempontok határozták meg".