Vendel
7 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Már elkezdése előtt csúszik az M31-es építése

2008.09.05. 13:23
Augusztus 15-én kellett volna lezárulnia az M0-st az M3-assal Gödöllőnél összekötő M31-es megépítésére kiírt közbeszerzési eljárásnak, és már a szerződést is meg kellett volna kötni a nyertessel, ám még se eredmény, se szerződés. A pályázatot kiíró Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. nem válaszol az Index kérdéseire a csúszás okáról. A beruházásnak, a pénzügyi elszámolással együtt, 2010 végére be kell fejeződnie, különben ugrik 70 milliárd forint.

Május közepén jelent meg az M31-es gyorsforgalmi út megépítésére kiírt tender a Közbeszerzési Értesítőben. Az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. által közzétett felhívás szerint augusztus 15-én kellett volna eredményt hirdetni, míg a szerződéskötést augusztus 25-re ígérték. Hiába gondoltuk azonban azt, hogy a nyár végén akár már kezdődhet is a gödöllői autópálya építése.

Se eredmény, se válasz

Ugyanis hiába múlt el az eredetileg tervezett határidő, NIF a mai napig sem tette közzé a pályázat végeredményét. Az állami cégnek augusztus 21-én küldtük el kérdéseinket írásban, azt szerettük volna megtudni: miért nem volt még eredményhirdetés és szerződéskötés, mik lettek a módosított időpontok, és a pályáztatás csúszása befolyásolja-e a kivitelezés folyamatának időzítését? Megkérdeztük azt is, hol tart az elbírálás, hányan és kik indultak a pályázaton.

Kérdéseinkre két hét alatt egyetlen választ sem kaptunk. A cég szóvivője, Fazakas Orsolya ugyan időnként ígéretet tett arra, hogy másnapra összeállítják a válaszokat, ám erre a mai napig hiába várunk (ahogyan annak megválaszolására is, hogy mikor kezdődik meg az M0-s déli szektorának szélesítése és az 51-es főutat az M5-M0 gyáli csomópontjával összekötő szakaszának a keleti szektor átadása után egyre sürgetőbb megépítése).

Halasztottak, de nem tudjuk, miért

Piaci körökből lapunk annyit tudott meg, hogy az eredményhirdetés új időpontja talán szeptember 12-e, azonban ez az információ – mivel a NIF ezt sem kommentálta – korántsem biztos. Ha valóban így van, akkor várhatóan e hónap végén, vagy a következő elején lesz szerződés, feltéve, hogy a tender végeredményét senki nem támadja meg. A tervezetthez képest tehát legalább egy hónappal később kezdődhet a munka, pedig a határidő szoros.

Az útnak a NIF eredeti közbeszerzési felhívása szerint 2010. május 31-re kell elkészülnie. Ezt a határidőt sokkal nemigen lehet túllépni, hiszen 2010. december 31-ig hazánknak el kell számolni azzal a 284 millió eurós (nagyjából 70 milliárd forintos) támogatással, amelyet még 2005 januárjában kaptunk az M0-s keleti szektorának az építésére.

Sietni kell

Azzal a munkával 2007 végére kellett volna elkészülnünk és elszámolnunk, ám mivel a beruházás csúszott – az utat a napokban fogják forgalomba helyezni – a pénzt úgy sikerült megmenteni, hogy külön projektbe szervezték az M31-est, és így 2010 végéig haladékot kaptunk. Hogy a közbeszerzési eljárás mostani csúszása ezt a határidőt hogyan befolyásolja, azt sajnos szintén nem sikerült megtudnunk a hallgatásba burkolózó NIF-től.

A tendernek egyébként már a kiírása is csaknem egy évet csúszott: tavaly nyár elején még úgy volt, hogy nyár végén megjelenik a közbeszerzési kiírás. Aztán az időpont szeptemberre, majd februárra, márciusra, áprilisra és májusra módosult. A 12,4 kilométeres szakasz több mint tíz kilométerrel rövidíti meg az M3-as tranzitforgalmát.

Az M31-est a pályázati felhívás szerint autópályának építik, de csak 110 km/órás tervezési sebességgel, amit a NIF korábban azzal indokolt, hogy "a domborzati viszonyok az M0-n végig a 110 km/h sebességet teszik lehetővé". A gyorsút betonalapú és kétszer kétsávos lesz, azon két csomópontot, 21 műtárgyat és egy pihenőhelyet építenek meg, utóbbi komplex kialakítású, benzinkutas pihenőhellyé fejleszthető lesz. Az M0-son a Duna bal partján (pesti oldalán) egyébként egyetlen benzinkút sincs – és várhatóan nem is lesz –, csak majd ez az egy az M31-esen.

Tíz éve tervezik

A Mérnök Újság tavaly decemberi cikke felidézi, hogy az M0-st és az M3-ast összekötő gyorsforgalmi út létesítésének előzményei 1997-98-ra nyúlnak vissza. A közlekedést akkor felügyelő KHVM, a főváros és Pest megye 1998 februárjában kötött megállapodást a megvalósításról, annak értelmében "az M31-es autópályának 2004 év végéig kellett volna megvalósulnia".

Akkor több tanulmányterv is készült arról, milyen nyomvonalakon vezethet az M31-es Pécel, Isaszeg, Gödöllő és Mogyoród térségében. Vizsgálták többek között azt is, hogy Gödöllőtől keletre vagy nyugatra csatlakozzon-e az M3-ashoz, volt olyan koncepció, amely szerint az M31-es lett volna egyben a város déli elkerülője. A végül elfogadott változatot a cikk szerint "településfejlesztési és környezetvédelmi szempontok határozták meg".