További Magyar cikkek
Ha az ezzel foglalkozó civil honlap készítői jól számolnak, 727 nap múlva elkészül a Szekszárdot Péccsel összekötő, Bólyig M6-os, onnan M60-as nevet viselő autópálya. A végig kétszer kétsávos, összesen 78 kilométeres autópálya építésének hivatalos és formális kezdetét a csütörtöki, a Bátaszék melletti szőlősdombokon, Leperdpusztán tartott alapkőletétel jelentette. Mivel az előkészítő munkák már február elején elkezdődtek, a mostani ünnepségen már láthatók voltak a Bátaszék környéki dombok békéjét megőrizni hivatott alagutak első méterei.
Bányászok a szőlősdombok között
A Szekszárd és Bóly közötti nagyjából 47 kilométeren – amely északi részét a Colas, déli részét és az M60-ast a Strabag, míg az alagutakat a Strabag Tunnel építi –, valamint a több mint 30 kilométeres M60-ason összesen kilenc csomópont, négy alagútpár és kilenc kisebb-nagyobb völgyhíd épül. Korábban sok vita volt arról szakmai – mérnöki és építészi – körökben is, hogy szükség van-e a dombvidéken alagutakra és viaduktokra, ám az alternatív nyomvonal megtervezésére kiírt tender elnyerő Uvaterv nem tudott határidőre új, elfogadható tervvel előállni.
Az alagutakat bányászati módszerrel alakítják majd ki, nem csoda, hogy a csütörtöki alapkőletételt hagyományos bányászrituálékat felvonultató ünnepséggé formálták: miután megkeresztelték, Mayer Mihály megyéspüspök a Szent Borbála-ünnepség részeként meg is áldotta a dombok mélyét átszelő hengereket. (A bányászok védőszentje, a váratlan és készületlen halál elleni oltalmazónak tekintett Szent Borbála egy pogány apa 306-ban vértanúságot szenvedett lánya.)
A dél-dunántúli autópályaszakaszon négy úgynevezett ikercsöves alagút épül, a leghosszabb a legészakibb lesz a maga több mint 1300 méterével, emellett egy 865 és két nagyjából négyszáz méteres hengert vájnak a dombokba. A két rövidebbet egy-, a két hosszabbat két irányból fejtik majd ki, az elsőként elkészülő alagútszelvényből várhatóan május-júniusra termelik ki a földet.
Az év üzletével látják az alagút végét
A dél-dunántúli sztrádaépítés Magyarország eddigi legnagyobb ppp-beruházása, amit január 23-án egy london magazin Az év üzlete díja elismeréssel jutalmazott az Európa-Közel-Kelet-Afrika régióban. A díjat azért kaptuk meg, mert rekordidőn belül sor került a szerződéskötésre és a pénzügyi zárásra – mondta Szűcs Lajos, a GKM főosztályvezetője az ünnepségen.
Mi már látjuk az alagút végét – erről már Szili Katalin, az országgyűlés szocialista elnöke beszélt az ünnepségen. A házelnök azt mondta, a régió felemelkedésének kulcsa az M6-os autópálya, amellyel Tolna és Baranya Európa vérkeringésébe kerül. Beszélt egy jelképes alagútról is, aminek látják a végét, mint mondta, az a társadalmi különbségek, a társadalmi problémák leküzdését jelenti, amelyhez az új autópályák is hozzájárulnak.
Az országgyűlés elnöke ismertette a leendő alagutak neveit. Ezeket a környék földrajzi elnevezései alapján választották ki, így az autósok 2010 tavaszán – legalábbis ha sikerül tartani az átadás időpontját –, a Bátaszék, a Geresd, a Baranya és a Véménd alagutakon autózhatnak át.
A legnagyobb, a legdrágább
Az M6-os koncessziós tenderén győztes Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. a megépítést követően – az építkezés idejével együtt összesen harminc évig – üzemelteti is az autópályát. A konzorciumot az osztrák Strabag vezeti, tagjai a francia Bouygues és Colas, a brit John Laing Infrastructure Ltd., valamint a magyar Intertoll. A cégek jelenértéken számolva 266 milliárd forintos ajánlattal nyerték a tendert. A kivitelezésben részt vesz a magyar cégek közül a Magyar Aszfalt, a Colas Hungária, valamint a Közgép.
Az M6/M60-asnak a tavaly november 21-én aláírt megállapodás értelmében 2010. március 31-ig kell megépülnie, 2010-ben ugyanis Pécs lesz Európa kulturális fővárosa (bár a határidő megválasztásakor feltehetően arról sem feledkeztek el, hogy azon a tavaszon országgyűlési választások lesznek). Az M6-os Szekszárd és Dunaújváros közötti szakaszát – amelynek jelenleg még folyik a ppp-s tendere – szintén 2010 márciusának végéig kell átadni a forgalomnak.
Az M6-osnak azt követően már csak a Bóly és Ivándárda (horvát határ) közötti 23 kilométeres szakasza hiányzik a teljes befejezéshez; az állami sztrádaberuházó NIF illetékesei korábban azt mondták: annak építését összehangolják a horvátokkal, hogy az Eszéktől a magyar határig vezető A5-össel egyidejűleg készüljön el. Szintén egy szakasszal maradnak adósok az M60-ason: az 58-as út és a 6-os út szentlőrinci csomópontja közötti 25 kilométer elkészítésére egyelőre még céldátum sincs.