Megáldották, megkeresztelték, épülhet

2008.04.03. 14:46
Csütörtökön volt az M6/M60-as autópályák Szekszárd és Pécs közötti szakaszainak ünnepélyes alapkőletétele. Az összesen 78 kilométeres, 2010 tavaszára elkészülő sztráda építése és üzemeltetése az államnak – jelenértéken számolva – összesen 266 milliárd forintjába kerül. Ez lesz az első gyorsforgalmi út, amelyen alagutak létesülnek, összesen négy; őket Bátaszék, Geresd, Baranya és Véménd nevekre keresztelték a csütörtöki ünnepségen.

Ha az ezzel foglalkozó civil honlap készítői jól számolnak, 727 nap múlva elkészül a Szekszárdot Péccsel összekötő, Bólyig M6-os, onnan M60-as nevet viselő autópálya. A végig kétszer kétsávos, összesen 78 kilométeres autópálya építésének hivatalos és formális kezdetét a csütörtöki, a Bátaszék melletti szőlősdombokon, Leperdpusztán tartott alapkőletétel jelentette. Mivel az előkészítő munkák már február elején elkezdődtek, a mostani ünnepségen már láthatók voltak a Bátaszék környéki dombok békéjét megőrizni hivatott alagutak első méterei.

Bányászok a szőlősdombok között

A Szekszárd és Bóly közötti nagyjából 47 kilométeren – amely északi részét a Colas, déli részét és az M60-ast a Strabag, míg az alagutakat a Strabag Tunnel építi –, valamint a több mint 30 kilométeres M60-ason összesen kilenc csomópont, négy alagútpár és kilenc kisebb-nagyobb völgyhíd épül. Korábban sok vita volt arról szakmai – mérnöki és építészi – körökben is, hogy szükség van-e a dombvidéken alagutakra és viaduktokra, ám az alternatív nyomvonal megtervezésére kiírt tender elnyerő Uvaterv nem tudott határidőre új, elfogadható tervvel előállni.

Nézze meg képeinket!

Az alagutakat bányászati módszerrel alakítják majd ki, nem csoda, hogy a csütörtöki alapkőletételt hagyományos bányászrituálékat felvonultató ünnepséggé formálták: miután megkeresztelték, Mayer Mihály megyéspüspök a Szent Borbála-ünnepség részeként meg is áldotta a dombok mélyét átszelő hengereket. (A bányászok védőszentje, a váratlan és készületlen halál elleni oltalmazónak tekintett Szent Borbála egy pogány apa 306-ban vértanúságot szenvedett lánya.)

A dél-dunántúli autópályaszakaszon négy úgynevezett ikercsöves alagút épül, a leghosszabb a legészakibb lesz a maga több mint 1300 méterével, emellett egy 865 és két nagyjából négyszáz méteres hengert vájnak a dombokba. A két rövidebbet egy-, a két hosszabbat két irányból fejtik majd ki, az elsőként elkészülő alagútszelvényből várhatóan május-júniusra termelik ki a földet.

Az év üzletével látják az alagút végét

A dél-dunántúli sztrádaépítés Magyarország eddigi legnagyobb ppp-beruházása, amit január 23-án egy london magazin Az év üzlete díja elismeréssel jutalmazott az Európa-Közel-Kelet-Afrika régióban. A díjat azért kaptuk meg, mert rekordidőn belül sor került a szerződéskötésre és a pénzügyi zárásra – mondta Szűcs Lajos, a GKM főosztályvezetője az ünnepségen.

Mi már látjuk az alagút végét – erről már Szili Katalin, az országgyűlés szocialista elnöke beszélt az ünnepségen. A házelnök azt mondta, a régió felemelkedésének kulcsa az M6-os autópálya, amellyel Tolna és Baranya Európa vérkeringésébe kerül. Beszélt egy jelképes alagútról is, aminek látják a végét, mint mondta, az a társadalmi különbségek, a társadalmi problémák leküzdését jelenti, amelyhez az új autópályák is hozzájárulnak.

Az országgyűlés elnöke ismertette a leendő alagutak neveit. Ezeket a környék földrajzi elnevezései alapján választották ki, így az autósok 2010 tavaszán – legalábbis ha sikerül tartani az átadás időpontját –, a Bátaszék, a Geresd, a Baranya és a Véménd alagutakon autózhatnak át.

Szent Borbála egy pogány apa 306-ban vértanúságot szenvedett lánya.

A legnagyobb, a legdrágább

Az M6-os koncessziós tenderén győztes Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. a megépítést követően – az építkezés idejével együtt összesen harminc évig – üzemelteti is az autópályát. A konzorciumot az osztrák Strabag vezeti, tagjai a francia Bouygues és Colas, a brit John Laing Infrastructure Ltd., valamint a magyar Intertoll. A cégek jelenértéken számolva 266 milliárd forintos ajánlattal nyerték a tendert. A kivitelezésben részt vesz a magyar cégek közül a Magyar Aszfalt, a Colas Hungária, valamint a Közgép.

Az M6/M60-asnak a tavaly november 21-én aláírt megállapodás értelmében 2010. március 31-ig kell megépülnie, 2010-ben ugyanis Pécs lesz Európa kulturális fővárosa (bár a határidő megválasztásakor feltehetően arról sem feledkeztek el, hogy azon a tavaszon országgyűlési választások lesznek). Az M6-os Szekszárd és Dunaújváros közötti szakaszát – amelynek jelenleg még folyik a ppp-s tendere – szintén 2010 márciusának végéig kell átadni a forgalomnak.

Az M6-osnak azt követően már csak a Bóly és Ivándárda (horvát határ) közötti 23 kilométeres szakasza hiányzik a teljes befejezéshez; az állami sztrádaberuházó NIF illetékesei korábban azt mondták: annak építését összehangolják a horvátokkal, hogy az Eszéktől a magyar határig vezető A5-össel egyidejűleg készüljön el. Szintén egy szakasszal maradnak adósok az M60-ason: az 58-as út és a 6-os út szentlőrinci csomópontja közötti 25 kilométer elkészítésére egyelőre még céldátum sincs.