Mégsem lesz olcsóbb az M6-os

2007.11.06. 09:20
Az Index értesülései szerint nem felel meg az állami sztrádaépítő elvárásainak az a terv, amelyet az Uvaterv készített az M6-os autópálya alternatív nyomvonalára. Ez azt jelenti, hogy mégsem épülhet 200 milliárdnál olcsóbban a pécsi sztráda. A NIF szerint az új terv a szabványokat sem tartja be, az Uvatervvel kötbért fizettetnének. A tervezők visszautasítják a kifogásokat.

Hiába írtak ki a nyáron – némileg érthetetlenül, a kivitelezői pályázat meghirdetése után három hónappal – tervpályázatot az M6-os legköltségesebb, alagutas-viaduktos szakaszának újratervezésére, a pécsi autópálya nem lesz olcsóbb. Az alternatív nyomvonal tervei ugyan elkészültek határidőre, ám úgy értesültünk, azok az autópálya-építések állami beruházója, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. szerint nem elfogadhatók.

Hiányos tervek

Lapunk információit megerősítette Reményik Kálmán, a NIF elnök-vezérigazgatója, aki azt mondta: több kifogásuk is felmerült a benyújtott tervekkel szemben. Példaként említette, hogy az alternatív nyomvonal tervezésére kiírt tender győztese, az Uvaterv rövidebb szakaszra készítette el a terveket. Reményik szerint ezt azzal indokolták, hogy egy 770 méteres szakaszon az eredeti, az Unitef '83 által tervezett nyomvonalon vezetnék ők is az autópályát.

M6-os autópálya és az M0-ás csomópontja, 2007. április

Elfogadhatatlannak nevezte a NIF vezetője azt is, hogy az Uvaterv a hatályos szabványokat figyelmen kívül hagyva a lehetséges 4 helyett 4,5 százalékos emelkedővel is számol. A tervekből ráadásul hiányzik a környezetvédelmi hatósági állásfoglalás és az örökségvédelmi tanulmány, valamint több kezelői nyilatkozat is.

Mi alapján számoltak?

A cég a bevágás miatt keletkező földmennyiséget völgyekben helyezné el a nyomvonalon, 24-25 méteres rétegben, holott 12 méteres szintkülönbségnél már hidat kell építeni, a műegyetemen is ezt tanítják, mondta Reményik. Ráadásul nem közölték, mennyi az így elhelyezni tervezett földmennyiség konszolidációs időszaka, így nem lehet megmondani, mennyi idő alatt lenne megépíthető ezen a nyomvonalon az autópálya, tette hozzá a NIF vezetője.

M6-os autópálya fővárosi szakasza 2006 júliusában

Az állami sztrádaépítő cég ezért nem fogadta el a terveket. A NIF-nél azt fontolgatják, hogy nemcsak nem fizetik ki a megbízási díjat, hanem szerződésszegés miatt kötbér fizetésére is kötelezik az Uvatervet. Reményik Kálmán azt sem értette, hogyan beszélhetnek az Uvatervnél arról, hogy az általuk tervezett nyomvonalon sokkal olcsóbban épülhet az autópálya, amikor költségvetést nem is készítettek. "Nem is készíthettek pontos számításokat, hiszen például nem tudják, milyen költségei vannak annak a 770 méternek, amit a másik nyomvonal tervei tartalmaznak" – mondta Reményik.

A tervezők visszautasítják a kifogásokat

A tervezőcégnél kérdésünkre visszautasították a NIF vezetőjének kifogásait. Kovácsházy Frigyes műszaki vezérigazgató-helyettes azt mondta: a terveket határidőre rendben elkészítették, és átadták az állami cégnek. Mint mondta, a tender szerint nem volt feladatuk, hogy a tervekhez költségszámításokat nyújtsanak át a NIF-nek, ám saját célra készítettek költségelemzéseket is. Ezek adatai nem publikusak, mondta Kovácsházy, de állítása szerint megerősítik azt, amit korábban nyilatkozott lapunknak, miszerint "nyilvánvalóan olcsóbban" épülhet az általuk tervezett nyomvonalon az autópálya.

Kovácsházy azt mondta: még nem tájékoztatta a NIF arról, milyen kifogások vannak az általuk készített tervekkel szemben, de szerinte az állami cég szakértőinek nem is lehetett idejük, hogy alaposan átnézzék a terveket. "Ha ilyen észrevétel érkezik hozzánk hivatalosan, azt vissza fogjuk utasítani" – fogalmazott Kovácsházy, aki a példaként említett 4,5 százalékos emelkedővel kapcsolatban azt mondta: arról előzetesen egyeztettek.

Fejenként 26 ezerbe kerül

Ha az állam képviseletében eljáró NIF valóban nem fogadja el a terveket, akkor az eredeti kivitelezői tender nyertese, a Strabag vezette konzorcium építheti az M6-os Szekszárd és Bóly, valamint az M6-as Bóly és Pécs közötti szakaszait. Erről, mivel ppp-konstrukcióban megvalósuló beruházás, az országgyűlésnek kell döntenie a gazdasági és közlekedési tárca javaslata nyomán. Az előzetes tervek szerint a parlament a jövő héten szavaz a 266 milliárdos projektről; ebből 200 milliárd forint a megépítés, 66 milliárd a majdani üzemeltetés költsége.

A beruházás részeként a Mecsek keleti lejtőin, Palotabozsok és Véménd térségében összesen négy alagútpár és négy viadukt – valamint a teljes útszakaszon még további négy nagy híd – létesül. Az autópályának 2010 tavaszára kell eljutni Pécsig, valamint ekkorra kell megépülni a még meg sem pályáztatott Dunaújváros-Szekszárd szakasznak is.