További Magyar cikkek
Idén már az M7-es második szakaszát avatják fel, a nagyon drága viaduktos szakasz után elkészült egy nagyjából hasonló hosszúságú, de jóval olcsóbb része is az autópályának, amelyből már csak a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti mintegy negyven kilométer hiányzik. Kóka János közlekedési miniszter pénteken adja át a forgalomnak a Nagykanizsa és Becsehely közötti mintegy 17 kilométert, bár valójában csak egy nagyjából 12 kilométeres szakasz készült el mostanra.
18 kilométer két szakaszban
A Sormás és Becsehely közötti 5,8 kilométeres szakaszt már tavaly decemberben forgalomba helyezték, így a kivitelező Betonút Zrt.-nek mostanra csak a Nagykanizsa-Sormás szakaszt, lényegében az autópályának a zalai várost elkerülő részét kellett megépítenie. A teljes, 17,3 kilométeres sztrádaszakasz nagyjából 36 milliárd, tehát kilométerenként 2,12 milliárd forintért épült meg.
A 17 kilométeren nyolc felül- és tizenegy aluljárót, továbbá két csomópontot alakítottak ki – egyet Nagykanizsa Észak, egyet Sormás elnevezéssel –, emellett Sormásnál egy egyszerű pihenőhely is van. Benzinkút ezen a szakaszon sem lesz, ahogyan a Becsehely-Letenye közötti 8 kilométeren sincs, így érdemes még a 7-es úton, a sztrádára fölhajtás előtt tankolni. A környéket ismerő olvasónk szerint Nagykanizsa előtt tíz kilométerrel, Galamboknál van benzinkút a főút mentén, vagy a sztrádára fölhajtás előtt Nagykanizsán lehet tankolni.
A magyar sztrádaépítéseket ismerve nem meglepő módon a mostani autópálya-átadás időpontja is csúszás eredménye. Az eredeti határidő tavaly december volt, amikorra azonban csak a Sormás és Becsehely közötti 5,8 kilométer készült el. A késlekedést, akár az M6-os városi szakaszának vagy az M0-s keleti szektorának az esetében, itt is a területszerzés okozta (a másik gyakori okot az időjárási viszontagságok, a hideg telek és a tavaszi-nyári áradások szokták jelenteni).
Csak olyat adtak át, amit tavaly kellett volna
Idén a tervezett öttel szemben négy autópálya-szakasz készül el, mindegyik olyan, amelyet már tavaly át kellett volna adni. A már forgalomba helyezett dunaújvárosi Duna-hídnak tavaly novemberre, az M7-es kőröshegyi viaduktos szakaszának tavaly augusztusra, a most átadott 17 kilométernek decemberre kellett volna elkészülnie; igaz, a viaduktnál kényszerű áttervezés miatt csúsztak a kivitelezők. Szintén tavaly nyárról halasztották erre az évre az M3-as Görbeháza-Nyíregyháza szakaszának még ezutánra várható átadását; ott szintén területszerzési, emellett régészeti problémák akadályozták az építkezőket.
Egyetlen olyan szakasz van, amelynek ebben az évben kellett volna elkészülnie, ez az M0-s keleti szektora, aminek az átadása viszont 2008-ra csúszott (pontosabban voltak az M6-os városi szakaszára is 2007-es határidők, de korábban már voltak 2006-osak is, míg most 2008 a céldátum). Ugyancsak jövőre készül el az M7-es utolsó nagyobb szakasza, amellyel a Letenye és az országhatár közötti 1 kilométert, valamint a határon lévő Mura-hidat leszámítva készen lesz az 1964-ben építeni kezdett, 242 kilométeres autópálya.