További Magyar cikkek
Három új tag a fedélzeten
A szövetség Párizsban tartott vezérigazgatói értekezletét követően John McCulloch úgy vélekedett: a jövőre belépő három új légitársaság, a JAL, Malév és a Royal Jordanian jelentős mértékben tovább növelheti az összesített eredményeket. És persze a szövetségi működés révén elért nyereséget: ez utóbbi tavaly 20 százalékos emelkedéssel rekordot jelentő 650 millió dollárral emelkedett. Ez az összeg az olyan, kifejezetten a szövetséghez kötödő értékesítésekből mint származik, mint a világkörüli, a tagtársaságok valamennyi járatára érvényes, a repült kilométerekhez igazodó jegy. Az ilyen konstrukciókból származó forgalom növekedési üteme közel a háromszorosa a légitársaságok önálló értékesítési növekedésének. A JAL 47 új célponttal, a Malév és a Royal Jordanian összesen 25 célponttal jövőre 150 ország 700 városára bővíti a oneworld lefedettségét.
Malév-BA megállapodás
A Malév 2007-re, a teljes jogú csatlakozás hatálybalépéséig - ennek pontos időpontja még nem ismert - valamennyi tagtársassággal úgynevezett code-share egyezményt köt. Ez - ahogy a törzsutasprogramok összehangolása, az egymás járatain való gyűjtés elismerése és a pontok felhasználhatóságának lehetővé tétele - a csatlakozás feltétele is egyben. A code-share lényege, hogy az olyan vonalakon, ahol két társaság is üzemeltet járatokat, valamennyi járat jegyeit megosztott kód alatt mindkét érintett táraság értékesíti. Vasárnap Párizsban a Malév - akinek a tagok közül már a finn és a spanyol légitársasággal van hasonló egyezménye - a British Airways-el is aláírta a megállapodást. A november elsejével hatályba lépő szerződés értelmében a Malév napi két, a jövőben kizárólag a gatwick-i reptérre üzemelő járatát és a BA napi három, Budapest-Heathrow járatának helyeit közösen értékesítik. A British Airways kódjával megy a jövőben emellett a Malév több Budapestről kelet-délkelet irányba tartó járata: Konstanca, Larnaca, Szarajevó, Szkopje, Temesvár, Tirana és Várna is közös járattá válik, ahogy fordítva a British Airways Aberdee-be, Glasgow-ba, Manchester-be és Newcastle-ba üzemelő járata is.
Földrajzilag kiemelt ponton
Gönci János, a Malév vezérigazgatója a szövetségi értekezletet követően elmondta: a tagtársaságok is kiemelt ügyként kezelik a magyar légitársaság csatlakozását, Budapest a szövetség számára földrajzilag kiemelt ponton, Európa keleti kapujában van. Így az észak-amerikai vonalakon meghatározó BA, illetve a Dél-Amerika irányában jelentős forgalmat bonyolító Iberia, valamint a távol-keleti célpontokon egyre jelentősebb Finnair számára is fontos "beszállítók" lehetünk, illetve a szövetségi tagság nyomán a Malév közvetlen adhat el jegyeket Budapesti indulással minden kontinensre. A vezérigazgató szerint két év alatt a csatlakozás révén is 8-9 százalékkal emelkedhet a Malév gépek telítettsége, mely így 72 százalékra nőne.
Üzemi szinten még nem biztos a nullszaldó
Az első négy hónapban a tervezetten felül, 15 százalékkal emelkedett ugyan a Malév árbevétele, Gönci János egyelőre csak azt merte biztosra mondani, hogy az idén már meglesz a tavalyra is várt nullszaldó az adózás előtti eredményben. Az üzemi eredmény - melybe nem számítanak bele esetleges egyszeri, pl. üzletágértékesítésből származó bevételek - mérlege azonban még kérdéses. A helyzet alapvetően az üzemanyagárak további alakulásának függvénye: bár a Malév számolt a folyamatos emelkedéssel, az első négy hónapra két milliárd forinttal kalkuláltak többet, mint tavaly, az olajárak tartós emelkedése miatt végül így is további egy milliárd forintot vitt el a kerozinköltség.