Ketten maradtak a Malévre

2007.01.11. 20:02
A litván és az orosz ajánlattevővel folytatja tárgyalásokat a Malév megvételéről az ÁPV Zrt. - döntött tegnap a cég igazgatósága. Az ÁPV az Index információi szerint a Malév vezetése által szakmailag a legtöbbre tartott ír ajánlatot ejtette ki, a oneworld légiszövetségnek különböző okokból mind az orosz, mind a litván jelölttel szemben könnyen lehetnek fenntartásai.

Tovább rostálta a Malévért jelentkezőket az ÁPV: az idei első igazgatósági ülésen - a magyar pilótákból álló, elsőként, még tavaly búcsúztatott Sky Alliance után - az Ofer Hava magánszemély által képviselt ír befektetői körtől is elköszöntek. Az ÁPV nem hozta nyilvánosságra döntésének okát: tekintve azonban, hogy a korábbi hírek szerint az írek a litvánoknál többet áldoztak volna a cégre, a háttérben akár az is állhat, hogy a pályázatra az utolsó pillanatban jelentkező ír csoport a mai napig nem tudott igazán hiteles tervet felmutatni.

A kezdeti ajánlatok persze - felfelé - szinte szabadon módosíthatóak voltak: az év utolsó és első napjaiban is heti több fordulóban tárgyalt az ÁPV minden, eddig versenyben maradt jelentkezővel. Ezek során akár az üzleti modelleket illetően, akár az árat illetően meglehetősen szabadon mozoghattak az ajánlattevők, a fejleményekről pedig nem szivárgott ki érdemi információ. Ami bizonyos: a vételárnál fontosabb, hogy a nyertesnek garanciát kellene vállalnia legalább a Malév hitelállományának mintegy kétharmadát kitevő, 20 milliárd forintos, jelenleg államilag garantált hitelére.

Mit szól a oneworld?

Az írek kiesése azért lehet érdekes, mert az Index információi szerint a oneworld légiszövetség, mely az idén fogadja teljes jogú tagjai közé a Malévot a leginkább őket látta volna szívesen a légitársaság új tulajdonosaként. Úgy tudjuk ugyanis, hogy a litvánok ajánlata - legalábbis még a tárgyalások decemberi állása szerint - a Malév fapados társasággá való alakítását, vagy ebbe az irányba való elmozdítását is tartalmazta. Márpedig az egyébként a menedzsment és a tulajdonos változása esetére is felkészülő csatlakozási szerződés kifejezetten kitér arra, hogy a Malévnak a hagyományos társaságok rendje szerinti két - turista és üzleti - osztályt kell üzemeltetnie. A oneworld fenntartotta a jogot az elállásra, azaz a csatlakozástól való elzárkózásra egyebek között arra az esetre, ha a Malév üzleti modelljében jelentős változás állna be.

A litvánok fapadosítási terve egyértelműen háttérbe szoríthatja ajánlatukat az Index információi szerint egyébként is jóval kedvezőbb kormányzati hátszéllel rendelkező orosz ajánlattal szemben. Kérdéses viszont, mennyire ítélné az üzleti modell kardinális megváltozásának a légiszövetség a versenyben maradt orosz ajánlatot, az Air Bridge - illetve annak tulajdonosa, Borisz Abramovics - által ismertetett, egyébként nagyon is racionális elképzelést. Eszerint ugyanis az Oroszországból nyugatra, és onnan visszautazók számára egy új közlekedési csomópont lenne a Malév-központ Budapest, ahonnan átszállással a magyar gépek szállítanák tovább az Abramovics tulajdonában álló légitársaságokkal érkező utasokat.

Mint arról már beszámoltunk, a terv egyik buktatója lehet azonban, hogy kérdéses, mennyiben emelhető az orosz-magyar célpontok közötti járatok száma. Az közel sem biztos, hogy a Malév képes több gépet indítani orosz területre. Mivel nem uniós országról van szó, a légi piac nem szabad, hanem kétoldalú szerződésekkel szabályozták. A Moszkvával kötött egyezmény szerint az orosz nemzeti légitársaság, a saját piacán Abramovicsot konkurenciának tekintő Aeroflot engedélye kellene ahhoz, hogy a Malév - vagy Abramovics más érdekeltsége - emelje jelenlegi járatszámát.

Fő a biztonság

Az oroszokkal szembeni - a oneworld által hivatalosan soha fel nem hozott - ellenérzés mögött az állhat még, hogy a nyugati légitársaságok egyfelől tartanak a sok repülőbalesetet produkáló orosz légiközlekedési cégektől, és okkal vagy ok nélkül, de egyik társaság flottáját sem tartják megbízhatónak. Márpedig egy code-share - azaz közös járatüzemeltetésre vonatkozó - egyezménynek ez alapvető feltétele.

Nem tudni, meddig tart még

Bár az ÁPV a szeptember elején kiírt pályázat kezdetén még azt remélte, 2006 decemberében legkésőbb eredményt hirdethet, egyelőre azt sem tudni, mikorra tervezik most a tárgyalások lezárását. A hivatalos közlemény szerint ezek "célja többek között a Malév előtt álló üzleti lehetőségek és a javasolt pénzügyi megoldások részleteinek áttekintése. A további tárgyalások folyamatáról és részeredményeiről az Igazgatóság tranzakciót lezáró döntéséig, a magyar állam üzleti érdekeinek védelme érdekében további tájékoztatással az ÁPV Zrt. nem szolgál".