Szóban támadják a kiesett pilóták a Malév-privatizációt

2007.01.18. 11:20
Jogi lépésre nem szánták el magukat, de szóban támadják a Malév privatizációs eljárását a Sky Alliance társaságba tömörülve pályázó, már kiesett pilóták. Bár ajánlatukban információink szerint a társaság részvénycsomagjának teljes átvételét csak szakaszosan vállalták volna, szerintük nem ezért estek ki. Hanem mert túl sokat akartak tudni, a vállalat átvilágítását kérték. Az ÁPV Rt. szerint mindenkinek ugyanannyi adat állt rendelkezésére, további vizsgálatokra idő sem volt.

A Malév Zrt. megvásárlására jelentkező egyetlen hazai cég, a Sky Alliance Zrt. szerint a pályázat során nem kaptak megfelelő adatokat ahhoz, hogy pontosan meg tudják határozni a magyar légitársaság piaci értékét és valós pénzügyi helyzetét. Az Indexnek nyilatkozó Máté Gábor, a Sky Alliance Zrt. igazgatótanácsának elnöke elmondta: az információk pótlása érdekében jelezték pályázatukban a tulajdonos ÁPV Zrt.-nek a pénzügyi teendők között, hogy a Malév 2005-2006-os üzleti tevékenységét át kellene világítani, valamint erre az időszakra APEH-vizsgálat is szükséges lenne.

Máté Gábor szerint a Malév privatizációs pályázatait értékelő bizottságban, ahol a jelenlegi vezérigazgató is helyet kapott, ez az indítvány nem aratott tetszést, és ezért zárták ki elsőként a nemzeti légitársaság 99,95 százaléknyi részvényének eladására kiírt magánosítási pályázat négy ajánlattevője közül a Sky Alliance-ot.

Külföldit akartak?

Nem aratott sikert a pilóták azon törekvése sem, hogy az állam 3-5 évig még ne tudjon kihátrálni a Malév tulajdonosi szerkezetéből

A litvánok az esélyesebbek?
Miközben a múlt héten arról írtunk, az írek kiesésével az oroszok megnövekedett esélyeiről terjednek hírek, a litván ajánlat ráadásul a Maláv fapados társasággá alakítását is felvetette, orosz lapok szerint az uniós tag litván befektetőknek van nagyobb esélyük megszerezni a Malévet. Oleg Pantyelejev, az Aviaport ügynökség főelemzője a Kommerszantnak azt nyilatkozta: az Air Bridge ajánlata jó, ebből a szempontból erős a pozíciója. "De láttuk, hogyan viszonyultak az eddigiekben az orosz befektetőkhöz Magyarországon" – tette hozzá , megerősítve, szerinte "a pályázat szervezői az Air Bridge vetélytársát részesíthetik előnyben".

Máté szerint az eljárás során végig érezhető volt, hogy a menedzsment és velük együtt a bírálóbizottság némely külföldi pályázót szívesebben látná győztesként, mint a kétszáz magyar pilótát tömörítő céget. A Sky Alliance-os vezető állítása szerint ez odáig ment, hogy két pályázó következmények nélkül határidőn túl adhatta be az ÁPV által kért hiánypótlásokat.

Máté Gábor kijelentette: többek között a szabálytalan kivételezés volt az oka, hogy lemondott bírálóbizottsági tagságáról a munkavállalói oldal képviselője. Az "önkéntes hiánypótlás" lehetőségét megengedte a kiíró, annak mérlegelésével, hogy azok érdemben nem érintő kiegészítések, ezért kizárásra nem került sor - hangsúlyozta ugyanakkor az Indexnek Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. szóvivője.

Nem akar maradni az állam

Oravecz hozzátette: a Sky Alliance is vállalta a kötelezettséget, hogy ajánlatainak részleteit nem hozza nyilvánosságra, ez akkor is igaz, ha ők már nincsenek versenyben. Az ÁPV az ajánlatok tartalmáról nem adhat információt - hangsúlyozta az állami tulajdonrész fenntartásának lehetőségét firtató kérdésünkre, de azt elmondta: a részvények részben állami tulajdonlása nem elfogadható, mert ez egyfajta közös jövőbeli irányítást feltételez a Malévnál, erre pedig nem ad lehetőséget a kiírás.

A Malév 99,95 százalékos állami tulajdonban lévő teljes részvénycsomagja értékesítendő a vonatkozó előírások szerint. Az igaz, hogy ezt egyszerre vagy több részletben is átveheti az ilyen ajánlatot adó új tulajdonos, de a teljes átvételre garanciát kell adni és kezességet kell vállalni

Egyenlő esélyek

Az ÁPV Zrt. szóvivője hangsúlyozta: valamennyi, a Malév 2005. és 2006. évi helyzetét bemutató anyag rendelkezésre állt, és a pályázók kérhették további anyagok bemutatását is, az adatszoba tartalma kiegészíthető volt. Egyéni igényeket viszont az esélyegyenlőség miatt nem teljesítettek, az eljárásban minden befektetőjelölt egyforma információban részesült. Oravecz Péter szerint több ajánlattevő is igényelt volna részletesebb átvilágítást, de figyelembe véve az ilyen eljárások időigényét, erre nem volt lehetőség.

Az eljárás - az ÁPV Zrt. értékelése szerint - mindenben megfelel a szabályos, üzletszerű, a tárgyalásos eljárásokra vonatkozó előírásoknak. "Nem látunk olyan elemet, amely miatt meg lehetne támadni a tranzakció jogszerűségét" - fogalmazott Oravecz Péter.

A vártnál nagyobb veszteségek a LAL szerint

A Malév veszteségei meghaladják a tárgyalások kezdetén jelzett mértéket - jelentette ki Keresztes Dávid, a LAL képviselője az MTI-nek. Hangsúlyozta: a LAL investiciju valdymas, a Malévért folyó versenyben talpon maradt litván befektető csoport nem kíván nyilatkozatokkal nyomást gyakorolni a tárgyaló partnerére, arra koncentrál, hogy ha a tender győztese lesz, a lehető leggyorsabban minimalizálja a Malév veszteségeit.

Keresztes Dávid elmondta: "... olyan stratégia- és csapat kialakításával foglalkozunk, amely segít abban, hogy esetleges új tulajdonosként ne csak a gyors tőkeemeléssel, hanem az azonnal megkezdett racionalizálással minimalizáljuk a Malév veszteségeit. A jelenlegi állapot szerint rövid időn belül mintegy 100 millió euró tőkeemelésre van szükség és arra, hogy az első pillatattól kezdve ésszerűsítsük a tevékenységet, átszervezzük a társaságot és megnyissuk az új közép-kelet-európai piacokat."

Hozzátette: ez azért fontos, mert a behozandó működő tőke az első évben nem az utasok számának növelését szolgálja, hanem a szükséges fejlesztések finanszírozását, amely megerősíti a Malév helyzetét a régióban és új munkahelyek teremtésére ad lehetőséget.

Oneworld alapító a csapatban

A Malév oneworld légiszövetséghez történő csatlakozásával kapcsolatban Keresztes Dávid elmondta, hogy a LAL befektető csoport tanácsadó csapatának tagja az a Robert Crandall, aki az American Airlines légitársaság elnök-vezérigazgatója volt abban az időben, amikor az amerikai légitársaság kezdeményezte a oneworld légiszövetség megalapítását. A flyLAL litván légitársaságot is birtokló LAL befektetési csoport a tervek szerint a kelet-közép-európai légitársaságokból egy olyan konzorciumot alakítana ki, amelynek a Malév lenne a vezető légitársasága, támaszkodva a kelet-közép-európai piacra Bulgáriától Lettországig. Ez a stratégia jelentősen növelné a ferihegyi repülőtéren az átszálló utasok számát és az áruszállítási forgalmat is. A közép-kelet európai régiót átölelő fejlesztések és a további hosszútávú járatok beindítása pedig a turizmus gyors fejlődéséhez is hozzájárulna.