Elment a Malév

2007.02.23. 18:36
Az orosz utasforgalomra alapozva évi 20-25 százalékos forgalomnövekedést és két éven belül nyereséges működést ígér Borisz Abramovics a Malévnak. A légitársaság új tulajdonosa támogatja a Oneworld légiszövetségbe való belépést. A privatizációs szerződés szerint a Malév hiteleinek nagy része az állam nyakán marad, azt tíz év alatt fizeti vissza az ugyanakkor jelentős összegű 8 milliárd forintos garanciát és 50 millió eurós tőkeemelést is vállaló vevő.

Sűrítik a moszkvai járatokat - ez volt szinte az az egyetlen konkrétum, melyet a Malév új tulajdonosa, a privatizációs pályázaton nyertes Air Bridge Kft. mögött álló Borisz Abramovics elárult a légitársaság jövőjét illetően, miután délután az ÁPV Zrt. vezetésével aláírták a részvény adásvételi szerződést. Az aláírás azt jelenti: a Malév 99,5 százalékos, állami kézben levő részvénycsomagjának 2004 óta megkísérelt, három kudarcba fulladt magánosítási kísérlete után új gazdája van.

Bár Abramovics nem kitért a – a tranzakciók zárása után várhatóan március végi birtokba kerülést eredményező – szerződés részleteit firtartó kérdések elől, az ÁPV közleményében nyilvánosságra hozta azokat. A vevő részvényekért 200 millió forintot fizet. Mint azonban azt már korábban is megvilágítottuk, nem a vételár volt a legfontosabb szempont, hanem az, hogy a vevőjelöltek közül ki vállalja át a végül a tavalyi évét is veszteséggel záró légitársaság hiteleinek jelenleg az államot terhelő garanciáját. Az összességében 30 milliárd forint feletti - a pontos összeg a forint árfolyamától függ - hitelcsomag kisebb, valamivel 11-13 milliárd forintos részére az állami kezesség mellett a géppark egy része is fedezetet jelent, így a nagyobb tételre, a Magyar Fejlesztési Bank felé fennálló mintegy 20 milliárd fedezetre viszont csak az állami garancia vonatkozik.

A végleges megállapodás szerint ez utóbbi fedezetét nem váltják ki, viszont a Malév márkanév, a társaság saját tulajdonú Boeing 767-es gépe és Százhalombattáról Ferihegyre vezető, a Malév földi kiszolgáló üzletága által használt kerozinvezeték egy újonnan létrehozandó, állami tulajdonban álló vagyonkezelő céghez kerül. Az eszközöket a Malév bérli, a 2008 és a 2018 között fizetett béreleti díjak a hitel törlesztésére szolgálnak, akárcsak a Malév későbbi várt nyereségének 25 százaléka, melyet elkülönített számlán kell kezeljen a társaság. Az Air Bridge ezen felül 32 millió eurós, mintegy 8 milliárdos bankgaranciát is letesz, melyből a bérelti díj elmaradása esetén törlesztheti a hitelt a tartozást is átvállaló vagyonkezelő. Ahhoz, hogy a tartozást az állam megtarthassa, szükséges még az EU állásfoglalása is.

A 11-13 milliárd forint közötti hitelcsomagot az Air Bridge ez év végéig visszafizeti a megállapodás szerint. A vevők vállalták továbbá, hogy 50 millió eurós tőkeemelést hajtanak végre, melyből 20 millió eurót a szerződés aláírását követően a Malév zárolt bankszámlájára helyeznek, és az összeget a légitársaság közgyűlésének erre felhatalmazó döntését követően azonnal befizetnek.

Az orosz utasokra pályáznak

A Malév két éven belül nyereséges lesz - jelentette ki az adásvételi szerződés aláírása után Borisz Abramovics, aki arra számít, hogy az utasforgalom évente 20-25 százalékkal is nőhet. Az üzletember hangsúlyozta: végrehajtják üzleti tervüket, mely a privatizációs győzelmet is eredményezte, és melynek lényege, hogy Budapest egyfajta európai kapu lehet Oroszország számára. Az Index kérdésére az üzletember elmondta: sűríteni kívánják a Malév moszkvai járatait, de más desztinációk megszűntetése helyett inkább a géppark bővítését tervezik. Számít arra is, hogy sikerül elérni: a Moszkva és Budapest között fennálló kormányközi szerződést módosítsák, és így ne csak a Malév és az Aeroflot, az orosz állami légitársaság, hanem az Abramovics kezében levő Air Union orosz légiszövetség is indíthasson járatokat a két főváros között.

Az üzletember elmondta: támogatja a Malév csatlakozását a Oneworld légiszövetséghez, amelynek tapasztalatai alapján a későbbiekben akár az Air Union csatlakozása is elképzelhető. (A csatlakozást a jövő héten jelenti be a Oneworld.)

Abramovics azt mondta, még tárgyal a Malév menedzsmentjével, és csak később dönt arról, lesz-e új vezetése a légitársaságnak. A létszámleépítéseket firtató kérdésekre úgy felelt, e téren a cég vezetése már sokat tett, így nincs szükség komolyabb elbocsátásokra.

Kezdettől az Air Bridge-é volt a legjobb ajánlat

A szerződéskötésről kiadott közlemény szerint a négy jelentkező ajánlatának összevetésekor az ÁPV Zrt. által létre hozott értékelő bizottság az AirBridge komplex pénzügyi ajánlatára 58,3 pontot adott, míg a LAL e szempontból 47, az Ofer Hava 31,7, a Sky Alliance pedig csupán 15 pontot kapott. Az öt évre szóló üzleti terv értékelésére ugyanebben a sorrendben 16, 13, 8,5, illetve 4,7 pontot adott a bizottság. Így az AirBridge került az első helyre 74,3 ponttal, míg a második lett a LAL 60 ponttal. Utóbb a tárgyalásos részben az első két helyen kiválasztott befektető javított ajánlatán. A LAL ajánlatát azonban több határidő jelentős túllépése, illetve a benyújtott banki papírok alaki és tartalmi hiányossága miatt nem lehetett figyelembe venni.