További Magyar cikkek
2004 februárjában több légitársaság - köztük a Malév - jelentősen csökkentette az utazási irodák repülőjegy-értékesítésből származó jutalékát, ugyanakkor az értékesített repülőjegyek után úgynevezett szervizdíjat kezdtek felszámítani. Az eljárást az utazási irodák is átvették - jól jött a kieső bevételeik pótlására.
Jegyenként akár tízezer
A légitársaságok az értékesített jegyek után jellemzően a repülési távolság függvényében számolnak fel szervizdíjat - ami az út hosszától és a komforttól függően akár 10 ezer forint is lehet egy út esetén. Az OFE szerint az utaztatók az utas-sarc bevezetése óta több száz millió forint bevételre tehettek szert. A Malév ezzel kapcsolatban pontos adatokat nem kívánt elárulni, Németh Krisztina kommunikációs igazgató azonban az Indexnek elmondta: a Malév az online jegyértékesítésben foglalásonként a jegyek számától függetlenül ezer, míg a hagyományos jegyek esetében az út hosszússágától függetlenül 5500 forintot számított fel. A légitársaságnak tavaly 2,7 millió fizető utasa volt. Németh Krisztina szerint azonban a szerviz- vagy jegykiállítási díjak bevezetése egybe esett a fapados társaságok szította versenyben elindított árcsökkentéssel. A szervizddíj bevezetésére éppen az új árstruktúra kialakításával, a jegyárak jelentős csökkentésével együtt került sor, így érvelése szerint az utasok valójában jobban jártak, kevesebbet fizettek útért.
A per
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület pert indított a szerintük indokolatlan és burkolt áremelés miatt, a Fővárosi Bíróság 2005. október 24-i ítélete pedig jogtalannak mondta ki a Malév gyakorlatát. Az OFE érvelése szerint az utas a repülőjegy megvásárlásakor nem magát a jegyet, hanem az ahhoz kapcsolódó szolgáltatást vásárolja meg, és nem a cégek szabad ármegállapítási jogát vonta kétségbe, hanem, hogy ténylegesen nem létező költségelemekre hivatkozva, a fogyasztókat megtévesztve alakítsák át költségstruktúrájukat. A Malév fellebbezését a megadott határidő lejárta után nyújtotta be, így azt a Fővárosi Bíróság elutasította, ugyanúgy, mint ahogy a Fővárosi Ítélőtábla tette a napokban a Malév igazolási kérelmével.
Már újított a Malév
"Jóllehet a Malév határozottan fenntartja jogi álláspontját, ugyanakkor számára az utasok elégedettsége a legfontosabb szempont" - jelentette ki Németh Krisztina. A társaság azoknak, akik számlával vagy jeggyel igazolni tudják, hogy utaztak, visszatérítést nem, két másik lehetőséget azonban biztosít: az összeget egy későbbi utazásnál leírják vagy törzsutaspontként jóváírják. A bíróság által jogsértőnek nyilvánított gyakorlattal a Malév az idén februárban - ismét új árstruktúra bevezetésével együtt - már szakított, jelezte a kommunikációs igazgató.