További Magyar cikkek
A vezető ügyeletes és egy forgalomirányítási dolgozó elbocsátásával, további kilenc alkalmazott esetében "személyes felelősséget megállapító eljárás megindításával" megkezdődött a MÁV-nál és a MÁV Startnál az az intézkedéssorozat, amely a január 2-án kialakult vasúti közlekedési káosz miatt vált szükségessé a két vasúttársaságnál, közölte a vasúttársaság.
A MÁV Kommunikációs igazgatósága szerdán közleményben tájékoztatta az MTI-t arról, hogy a MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. vezérigazgatói január 16-án meghallgatták a vizsgálóbizottságok jelentését a január 2-i menetrendváltozás ügyében, és elfogadták a munkáltatói jogkörgyakorlók intézkedéseit.
Hátrányos jogkövetkezmények
Ennek alapján a MÁV Zrt.-nél megszüntették a vezető ügyeletes munkaviszonyát. További hat munkavállaló "felelősségre vonása hátrányos jogkövetkezmény kiszabására irányuló munkáltatói eljárás keretében folyamatban van" – derül ki a közleményből. Közülük az adott napon ketten a területi szabályozásban, ketten a területi operatív koordinációban, ketten pedig a tájékoztatási ügyeletben vettek részt.
A MÁV-Start Zrt. munkáltatói jogokat gyakorló vezetője a lefolytatott eljárás alapján kezdeményezte egy forgalomirányítási dolgozó munkaviszonyának megszüntetését. További három munkatárs esetében a fegyelmi eljárás van folyamatban van, közülük kettő a személyszállítás operatív koordinációban, egy pedig az utastájékoztatási rendszer kezeléséért felelős.
A január 2-i budapesti elővárosi közlekedésben tapasztalt problémák kapcsán a MÁV Zrt. vezérigazgatója ezzel egyidejűleg elrendelte a rendkívüli helyzetekben történő menetrend-módosítási szabályok áttekintését, valamint a vasúti utastájékoztatási rendszer teljes körű és haladéktalan felülvizsgálatát és korszerűsítését.
A MÁV vezetője döntött arról is, hogy Útitárs néven a MÁV Zrt. új programot indít a MÁV Csoport integrált utastájékoztatási és kommunikációs rendszerének kialakítására. A MÁV és a MÁV-Start vezetése ugyanakkor kiemeli, hogy az utasítási rendszer megfelelő, a vasúttársaságok közötti felelősségi viszonyok rendezettek, elhatároltak és szabályozottak. Ez tette lehetővé egyebek között a menetrend-módosítással kapcsolatos mulasztások kiderítését, a személyi felelősségre vonást, olvasható a közleményben.
A vezérkar is ment
Január 2-án, az év első munkanapján kis híján összeomlott az elővárosi közlekedés, mert a havazás miatt a Budapest-Piliscsaba, a Budapest-Martonvásár, a Százhalombatta-Budapest, a Budapest-Vác, a Budapest-Vácrátót-Vác, a Gödöllő-Budapest, a Budapest-Mende, illetve Sülysáp-Budapest, valamint a Monor-Budapest vonalakon a rövidtávú úgynevezett elővárosi vonatok nem indultak. Erről azonban kedden és szerdán több eltérő tájékoztatás volt.
A vasúti közlekedésben okozott káosz miatt a miniszter határozott fellépését és a felelősök megnevezése érdekében vizsgálat lefolytatását sürgette a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), valamint Szijjártó Péter, a Fidesz szóvivője is. Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter január 3-án kezdeményezte a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelő bizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását.
A leendő vezetés kiválasztása még folyik, de azt már hivatalosan is megerősítették: Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója Aba Botondot, a Közlekedéstudományi Intézet személyközlekedési igazgatóját, a BKV korábbi vezérigazgatóját kérte fel a MÁV-START Zrt. felügyelő bizottsága elnöki posztjára.