Hamvába holt a vasúti reform
Nem tudnak korszerűsíteni
A pénteken a kormány elé kerülő tervezet sokadik módosításán esett át, mára már köszönőviszonyban sincs azzal a nagy ívű elképzeléssel, amelynek eredményeképpen 2010-re a vonalak több mint felén korszerű motorvonatok járnának, s a távolsági járatokon is az utasok fele az intercity vonatokat választaná.
A végső, lecsupaszított verzió már csak azt tartalmazza, hogy a MÁV készítse elő harminc darab villamos motorvonat beszerzését szigorúan tőkekímélő eszközökkel, ami ebben az olvasatban azt jelenti, hogy fizetési kötelezettség legkorábban 2005-ben lehet esedékes.
A 2004. évi állami költségvetésben mindössze 10,5 milliárd forintot találunk vasúti programokkal kapcsolatban, 6,5 milliárd jutna a hálózat fejlesztésére, négymilliárd pedig a Cegléd-Kiskunfélegyháza közötti pályarehabilitációra, amit az Európai Beruházási Bank hitelével támogatnának. Így arról sem szól a fáma, hogy a vasút vajon mekkora uniós támogatási - talált - pénzektől esik el azzal, hogy hiányzik a saját erő, forrás. Növelnék a diplomások számát
Leépítés
Nincs szó arról sem, hogy a gazdálkodás rendbetételének első lépéseiként az állam szanálná a MÁV 40 milliárd forintos hitelét, az meg ezek után természetes, hogy a fejlesztések forrásául szolgáló hatvanmilliárdos tőkeemelés is kikerült a legfrissebb változatból. Ne legyünk ennyire kritikusak a tervezettel, egy konkrétum benne maradt, nevezetesen, hogy 2004-2006 között az 52 ezres jelenlegi állomány húsz százalékától, 11 ezer embertől kell megválnia a társaságnak a hatékonyság növelése érdekében. Ez indokolt is lehetne, de szakértők nem győzik hangsúlyozni, hogy a viszonylag magas létszám a magyar vasút végtelen elmaradottságából, alacsony technikai színvonalából ered - írja a Magyar Hírlap.