További Magyar cikkek
A Népszabadság úgy tudja, Udvari László a többi között a MÁV átalakításának elmaradása miatt ajánlotta fel lemondását. A gazdasági tárca vezetőjének címzett levelében legalábbis arról írt, hogy bár a kormányzatban látszólag megvolt az elszántság a vasút reformjának végrehajtásához, a kabinet társadalmi és költségvetés-politikai okok miatt - elődeihez hasonlóan - visszalépett a célkitűzéseitől. A MÁV átalakításáról szóló kormányhatározatban szereplő állami kötelezettségvállalások nem teljesültek, így a vasúti társaság mára csődközeli helyzetbe került. Udvari László ugyanakkor az MTI érdeklődésére kedden elmondta: kérést azzal indokolta, hogy 70 évesen nem vállalhatja a vasút modernizálásának további, nagyszabású feladatait, erre egy új csapatot kell építeni.
A gazdasági tárca korábbi vezetője, Csillag István által kinevezett szakember szerint a kormány jelenleg a MÁV megújításának utolsó lehetősége előtt áll. A társaság európai uniós szabályok szerinti átalakítása, valamint az állam és a MÁV kapcsolatát szabályozó közszolgáltatási rendszer kialakítása az elmúlt két évben lezajlott. A vasút piacosításához, a liberalizálását szolgáló átalakítás befejezéséhez következetes közlekedési kormányzásra, illetve professzionális vállalatvezetésre lesz szükség.
Kóka János gazdasági miniszter a lemondást elfogadva méltatta és elismerte Udvari László két és féléves munkájának eredményeit, és felkérte arra, hogy tudományos, elméleti tevékenységével támogassa a vasút korszerűsítését, jegyezte meg az elnök. Udvari László elmondta: ennek a megtisztelő felkérésnek akkor tud eleget tenni, ha Kóka János továbbra is fenntartja a vasút piacosítására, a több szereplős vasúti modellre vonatkozó elképzeléseit, illetve a kormány is jóváhagyja ezt.
Udvari hangsúlyozta: az egyik megoldás, hogy továbbra is egy vállalati struktúrában maradjanak fenn a különféle vasúti szolgáltatások, és különféle hatékonyságjavítási módszerekkel próbálkozzanak. Európában erre is van példa. A másik megoldás a vasút piacosítása, az, hogy több szereplős forma alakuljon ki. Külön-külön társaságokba szervezve a pálya-, a személyszállítási és az árufuvarozási szolgáltatásokat. Az európai gyakorlat szerint ez a forma sokkal több helyen hozott eredményeket. Udvari László szerint feltétlenül ezt a modellt kell Magyarországon is kidolgozni, megvalósítani, vállalva az ezzel együtt járó feszültségek megoldását.
Az elnök lemondása akkor válik joghatályossá, ha azt az alapítói ülés - amelyet csütörtökre hívott össze - elfogadja. Az mtv Híradójának értesülései szerint a vasúttársaságnál szerdán újabb személyi kérdésekről döntenek.
Udvari László a köztévé Este című hírműsorában kijelentette, hogy belekeseredett a vasút átalakításának folyamatos elnapolásába. Szerinte amit eddig józan érvekkel nem lehetett keresztülvinni, azt a gazdasági szükségszerűség kényszeríti majd ki.
A MÁV lemondott elnöke arra emlékeztetett, hogy a tőkevesztési spirálba került óriásvállalat 2005-ben 450 millió eurós, azaz 120 milliárd forintos kölcsön felvételére kényszerül. Ugyanakkor azt még nem tudják, miből fogják az összeget visszafizetni, ugyanis kormánygaranciát már nem kaphatnak.
Udvari László szerint a kormányzati cikluson átívelő megújulást új vezetéssel kezdheti a MÁV. Szavai szerint Kóka János csütörtökön nevezi meg a vasút új menedzsmentjének tagjait.