További Magyar cikkek
Ezt a gyanút erősíti az a tény, hogy a potenciális jelöltek közül hárman kategorikus nemmel feleltek arra a kérdésre, hogy pályáznak-e az állományra. Ilyen feltételekkel egészen bizonyosan nem - mondta az egyik biztosító vezetője, míg egy másik szerint "óriási botrány van készülőben". Az érintettek szerint ugyanis a PSZÁF-nál nincs B terv, a felügyelet legalábbis nem tájékoztatta a piacot arról, mi a terve akkor, ha az 5-6 milliárd forintos tartalékhiánnyal bíró egyesület a meghirdetett, a vélemények szerint a potenciális pályázók számára megtérüléssel aligha kecsegtető - három pályázati megoldás mellett nem lesz annyira vonzó, hogy pályázatot adjanak be rá.
A legvonzóbb megoldást, amelyben csak az aktív portfóliót kellene átvenni, a felügyelet azzal "csúfította" el, hogy az állományt átvevő cégnek az átvételtől kezdve minden felmerült (tehát régebbi) kárt is rendeznie kellene, s a későbbiekben ezzel elszámolna az egyesületnek. Csakhogy az egyesületben az állomány eladása után maximum az adósság maradna, a sikkasztással vádolt vezetőkkel szembeni perek évekig tarthatnak, így hogyan bízhatna bárki is abban, hogy valahonnan visszajön a pénze - kérdezte az egyik potenciális pályázó.
A hírek szerint a Magyar Biztosítók Szövetsége a közelmúltban szigorú hangvételű levélben figyelmeztette a felügyeletet, hogy ne gondolkodjanak abban, hogy a MÁV állományát (és hiányát) a piacon már jelen lévő társaságok között porlasztanák szét. Az állomány átvételére a hatályos jogszabályok szerint egyetlen hazai biztosító sem kötelezhető - mondta a Napi Gazdaságnak egybehangzóan az egyik, az adatszobát megjárt és egy másik, az átvétel gondolatától is elzárkózó biztosító képviselője. Álláspontjuk szerint nevetséges lenne a MÁV kárát azokkal megfizettetni, akik egyszer már veszteséget szenvedtek el amiatt, hogy a tartalékokkal nem sokat törődő egyesület komoly állományt vitt el tőlük megalapozatlan díjképzésével, most pedig újra nekik kellene a zsebükbe nyúlniuk, hogy kihúzzák a MÁV-ot a slamasztikából.
A piac egyöntetű véleménye szerint ugyanis komoly felügyeleti hiányosságok is közrejátszottak abban, hogy a MÁV története ide jutott - mert jórészt nem a sikkasztás miatt lett a tartalékállomány akkora, amekkora. A felügyeletnek is fel kellett volna, hogy tűnjön: több mint két évig egyetlen aktuárius (kockázatbecslő) sem húzta 3 hónapnál hosszabb ideig az egyesületnél - vélekedett az egyik biztosítói képviselő. Hírek szerint a PSZÁF most egy - az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) és a Befektetővédelmi Alap (BEVA) mintájára létesülő - Biztosítási Garancia Alap létrehozásán gondolkodik, ám a szakma szerint ez nem lehet megoldás. Álláspontjuk szerint túl azon, hogy a biztosítási jogviszony alapvetően más, mint az ügyfélpénzek megtérülését biztosító OBA és BEVA jogalapja, a piaci társaságok pénzéből létrehozandó alap nem lenne más, mint egy pluszadó a biztosítókon, amit végső soron az ügyfelek lennének kénytelenek megfizetni.