További Magyar cikkek
- Április 4-én függesztették fel a biztosító egyesület kötelező gépjármű felelősség-biztosítási (kgfb) termékének terjesztését, mivel tartalékhiányt állapított meg a PSZÁF.
- Egy héttel később a PSZÁF azonnali vizsgálatot rendelt el, bűncselekmény gyanúja ekkor merült fel először. A biztosító elnök-vezérigazgatója, Nagy Bálint ellen eljárás indult, milliárdos sikkasztás és pénzmosás gyanúja miatt.
- A biztosító irányítását a PSZÁF vette át, a júniusi közgyűlésen a felügyelet arra tett javaslatot, hogy a tagok pótdíjat fizessenek be, ezt elutasították.
- A MÁV-tagok a tegnapi közgyűlésen megint nem szavazták meg a pótdíjat, helyette új pályázatot szerettek volna kiíratni.
- A teljes sztorit itt olvashatja el.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a biztosítási piac működésének stabilitása érdekében már korábban jelezte: ha a közgyűlés a tagdíj-kiegészítés, a pótbefizetés elutasításáról dönt, akkor a jogszabályok alapján haladéktalanul kezdeményezi az egyesület biztosítási tevékenységi engedélyének visszavonását. Pótbefizetés, tagdíj-kiegészítés nélkül év végéig csak a már meglévő és várhatóan még felmerülő károknak csak a felére van eszközfedezet. A MÁV-Biztosító közlése szerint az egyesület függő kárainak állománya jelenleg tízezer darab, amelyek értéke kilencmilliárd forint.
A közgyűlés tegnap nem szavazta meg a pótdíj befizetését, helyette újabb pályázat kiírását szerették volna elérni a gépjárműbiztosítási állományra. Erre azonban a PSZÁF szerint nincs idő. Egyszer már kiírták a pályázatot, a hat érdeklődő közül azonban végül senki nem adott be érvényes ajánlatot.
A MÁV Biztosító alapító okirata szerint a kielégítési sorrend a következő:
Betegségbiztosítási szerződésből eredő kötelezettségek, továbbá a balesetbiztosítási szerződésből eredő, illetve a felelősségbiztosítási szerződésből eredő járulékfizetési kötelezettségek.
A megszűnési eljárás kezdő időpontjáig bejelentett biztosítási események alapján elismert szolgáltatások teljesítése.
Az előre befizetett biztosítási díjak kifizetésének teljesítése.
Egyéb kötelezettségek teljesítése.
A PSZÁF a jogyszabályoknak megfelelően levélben kérte a pénzügyminiszter előzetes hozzájárulását a tevékenységi engedély visszavonásához. A miniszteri válasz időpontjához és tartalmához igazodva a felügyelet olyan ütemezést fog kialakítani, hogy az ügyfelek és a fogadó biztosítók számára megfelelő idő álljon rendelkezésre a váltáshoz. Ez harminc napot jelent. Ezen belül azonban senkinek nem kell kapkodnia: a MÁV-os jogviszony megszűnése, illetve új biztosítási időszak kezdete mindenkinél egybe esik majd, akár csak az év végi váltási időszaknál. Azaz a harminc napos időszak alatt bármikor intézhető az átkötés, attól, hogy valaki rögtön lép, nem lép előbb életbe új biztosítása. (A "menekülés" azért merülhet fel, mert a PSZÁF jelezte: a tartalékhiány miatt nem lehet kizárni olyan helyzet kialakulását, hogy a biztosító nem képes fizetni a benyújtott kárigényeket, ez esetben pedig az egyesületi tagok, azaz a biztosított ügyfelek kötelessége a saját maguk által okozott károk fizetése. Ugyanakkor a PSZÁF szerint a jelenlegi tőke elegendő lehet a már folyamatban levő károk, illetve az év végéig várható károk felének a fedezésére.)
A PM vár és vizsgál
A Pénzügyminisztérium - azután, hogy megkapja a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete kezdeményezését a MÁV Általános Biztosító Egyesület biztosítási tevékenységi engedélyének visszavonásáról - azonnal megvizsgálja az ügyet. A pénzügyminiszter azt megelőzően, hogy döntene az engedély visszavonásának jóváhagyása kérdésében, felügyeleti jogkörében vizsgálni fogja: a PSZÁF milyen hatósági intézkedéseket tett, valamint azt, hogy fennállnak-e az engedély visszavonásának jogszabályi alapjai – közölte a tárca.
A felügyelet feltehetőleg azt szeretné, hogy az átszerződések a MÁV-Biztosító kárfelelősségének a határnapja a biztosítási negyedévhez igazodjanak. Ez lenne technikailag a legegyszerűbb és a biztosítottak számára a legátláthatóbb. Ráadásul nem kellene visszafizetni az erre a negyedévre már befizetett díjakat sem. Kérdéses lehet azonban, hogy a károk időközbeni alakulása a tartalékhiányos helyzetben nem teszi-e szükségessé a biztosító korábbi bezárását.
A tevékenységi engedély visszavonásával egyidőben a felügyelet a biztosítási törvényben előírt kötelezettségének megfelelően gondoskodni fog arról, hogy a károk fedezetére szolgáló vagyon kizárólag a biztosítottak érdekében legyen felhasználható.
A felügyeleti biztosok a közelmúltban újabb bűncselekmény alapos gyanújára utaló eseteket fedeztek fel a MÁV-Biztosítónál. Ezek alapján újabb nyomozati eljárást kezdeményezett a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságánál.